Sara
    Hej! Jag kommer att ta studenten nu i vår med det nya betygssystemet, och planen är att jag i höst ska läsa vidare på universitetet till Civilingenjör. För tillfället kommer mina poäng att ligga precis vid gränsen som var vid förra årets intagning i Urval 2, då jag kommer att få mellan 20,0 - 20,3 och intagningen för förra årets urval 2 var 20,2 och året innan dess 20,3. Eftersom det är svårt att förutspå mina chanser att komma in, så försöker jag i alla fall klargöra så mycket som möjligt genom att exempelvis leta reda på intagningspoängen tidigare år för att se hur antagningspoängen har ändrats med åren. Någonting jag försökt att leta efter men fortfarande inte har hittat, är någon slags statistik på hur många det är som sökt från gy11 till universitetet nu i vår. Jag var inne på UHRs hemsida och laddade ned statistik från i vår, men där står det endast hur många som har sökt samt av vilket kön och inte i vilket kvotgrupp de ingår. Betyder detta att det inte finns någon statistik på hur många som har sökt in från respektive kvotgrupp, eller är det endast någonting de väntar med att publicera?

    Jag skulle även vilja fråga hur det går till med den nya kvotgruppen. Om det visar sig att ca 5% av alla sökande till en viss utbildning är med i Blex-kvoten, betyder det då att vi får 5% av alla platser till utbildningen?
    Tacksam för svar!
    Mvh Sara

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du hittar dessvärre ingen statistik än på sökande eftersom GY11 inte har gått ut än och söket blir först klart i juli någon gång. Statistik kan vi nog inte få förren i aug-sept.

    Hur många platser som går till BIex beror på hur många sökande som har en gymnasieexamen. Till utbildningar med få platser och få sökande, blir det kanske inte några platser i BIex. Att BIex inte får några platser behöver dock inte innebära att sökande med gymnasieexamen kommer att bli utan plats, då de också kan antas i BI. /Lena, Syv