Ibo
    Hejsan! mitt namn är Ibo och jag går första året på ämneslärareprogrammet på GU. Jag har haft lite problem med CSN och jag behövde 11hp för att få tillgång till min csn igen men nu när jag väl har fått dem så säger dem att jag ska ha behövt få dessa 11 hp de fyra första veckorna under min studietid. Det är ju nästintill omöjligt att få 11hp under fyra veckor. Om en delkurs är 7,5hp då kommer den ju nästan att vara 4-5 veckor lång och sedan ska dem hinna rätta tentan också. då har jag bara 7,5 av 11, där har vi 4,5 rest. Har dem ett väldigt dumt system eller har jag missat någonting?

    Mvh
    Ibo

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågorna om studiestöd (t.ex studiemedel) besvaras bäst av de som jobbar på CSN. På heltid läser man 30 högskolepoäng på 20 veckor. Med andra ord, läser man 1.5 högskolepoäng på en vecka (om man läser på heltid).
    Att "fixa" 11 högskolepoäng på fyra veckor skulle vara möjligt endast om man skriver en "omtenta" på en kurs som man läste men ej fick godkänd i och får genom en "omtenta" godkänd i. Man kan, som regel, inte hinna läsa 11 högskolepoäng "nya kurser" på fyra veckor för att det skulle innebära att läsa på nästan 200% av studietakt.
    Mitt råd är att du kontaktar CSN och försöker reda ut situationen med de som jobbar med just de här frågorna, som är experter på studiemedel och kan ge dig de bästa (rätta) svaren.

    Studie- och yrkesvägledare