Shahed
    Hej!
    Jag har läst ett utökat program på 2800 poäng,inklusive gymnasiearbetet. Jag har fått 3 kurser markerade som utökade kurser, vilket innebär att 24 kurser kommer att ingå i snittbetyget. Men kan man inte ha betygen på 25 ämnen räknade med i snittbetyget? I mitt fall blir det då 2 kurser markerade som utökade kurser.
    MVH
    Shahed

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shahed. Av de kurser som är i ditt examensbevis markerade med "U" får endast de betygen räknas in - som antingen krävs för Särskild behörighet eller som ger Meritpoäng.
    Du behöver inte välja vilka betyg som ska räknas in. Det finns mycket strikta regler som reglerar det. Antagning.se räknar ut ditt meritvärde - om du söker till en högskoleutbildning i Sverige.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Jag har två moderna språkkurser markerade som utökade kurser, vilka ger meritpoäng motsvarande 1,5, och vilka jag har fått högsta betyget på. Kommer då båda två att räknas med i snittbetyget?

      Kan jag se mitt snittbetyg på antagning.se? Jag har försökt att räkna det själv men är osäker.

    • Anna : Moderna språk 3 och 4 ger meritpoäng och betyg i de kurser räknas därför in i jämförelsetal, även om de är U-kurser. Logga in på din plats på Antagning.se och se om ditt examensbevis är synlig där och om du även kan se vilket meritvärde du har. Kontakta annars Antagning.se - du kan ex. ringa dem på tel.nr 0771-550720 tel.tid på vardagar kl.9 till 16.
    • : Hej igen! Nu undrar jag vilka av mina utökade kurser som kommer att räknas med i meritvärdet. Jag har engelska 7, moderna språk(arabiska) steg 3 och 4 som utökade kurser. Alla tre ger meritpoäng men krävs inte till de program som jag anmält mig till. Jag har redan 1 meritpoäng från en vanlig, icke-utökad gymnasiekurs, som är matte 5, så jag har kvar 1,5 meritpoäng. Jag kan få 1 meritpoäng antingen från moderna språk steg 3 eller från engelska 7 samt 0,5 meritpoäng från moderna språk steg 4. Jag har bättre betyg på moderna språk steg 3(som jag fick ett A på) än på engelska 7(som jag fick ett B på). Vilka av dessa kurser kommer då att räknas med i meritvärdet? MVH Shahed
    • Julia : Antagning.se kommer att räkna in de U-kurser (i ditt fall) - som ger dig HÖGRE MERITVÄRDE. Om du exempelvis har högre betyg i ALLA DINA 3 U-KURSER än genomsnittet av dina övriga - "vanliga" kurser, kommer alla 3 U-kurser räknas in, då säger Antagnig.se att det är "från de kurser du får alla dina meritpoäng"; detta för att principen är att försöka, om möjligt, få fram så högt meritvärde som det går att "tilldela dig". :)
    • : Vad bra! Tack så mycket för alla svar!
    Läs alla kommentarer