Klara
    Hej igen. Det är så att jag undrar om när man väljer en estetisk linje, musik på Sturegymnasiet i det här fallet, hur många extra kurser man kan välja att läsa utöver de som är obligatoriska. Finns det någon gräns för detta eller är det bara vad som passar in i schemat?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Klara, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/ES.pdf

    på Estetiska programmet /oavsett inriktning/ väljer man 500 poäng inom Programfördjupningen.

    200 poäng till väljer du inom Individuellt val (alla elever på alla program gör det).

    500 p. + 200 p. = 700 poäng väljer du på Estetiska programmet.
    Av vilka kurser (listan) som det finns att välja från - beror det på två saker:
    1. vilka kurser som din skola kan erbjuda
    2. det finns en begränsning i vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program.

    Råder dig att fråga på flera skolor - vad de kan erbjuda som valbara kurser och jämför.
    Svar på den frågan bör också ingå i beslutsprocessen: vilken skola att söka till i första hand.
    Sök i vilket fall till FLERA SKOLOR men prioritera noga: som första alternativet bör du nämna den skolan som du helst vill gå på och sedan i "fallande skala" flera skolor som du ändå kan tänka dig att gå på /eller andra program på samma skola/ - det blir ändå olika utbildningsalternativ i ditt gymnasieval.

    Skickar här tips på en annan skola som i din stad erbjuder samma program och inriktning - Estet /Musik/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-halmstad

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte