Privat

    Hej! Jag har precis tagit studenten i Sambeteende och vill plugga vidare nu. Jag behöver plugga matte 3b men även intresserad av att läsa andra fristående kurser som teknik någon ekonomisk kurs. Jag är mest intresserad av att läsa 5 veckors kurser på distans för att bli klar med allt så fort som möjligt. Så min fråga är, kan jag söka till tre stycken fem veckors kurser samtidigt och klarar man av det tempot?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du läser matematik 3b (en gymnasiekurs á 100poäng) på fem veckor, då läser du den kursen på heltid, alltså 40 timmar/vecka. Komvux brukar väldigt sällan ge plats på fler kurser som motsvarar heltidsstudier. Du måste i så fall motivera väl varför du tror du klarar att läsa på mer än heltid men även då kan komvux neka dig att läsa på mer än heltid.
    Tre stycken 100-poängskurser läser man på komvux på heltid på 15 veckor. Om du behöver matte 3b för behörighet så hoppas jag du får plats på den kursen. Vad gäller kurser i teknik och ekonomi på gymnasienivå så krävs inte de kurserna för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning och om du redan har examensbevis så är risken stor att du får Nej (Platsbrist eller Tillhör-ej-målgruppen) som svar på din ansökan hos komvux.

    Studie- och yrkesvägledare