Anya

    Notera: Är 19 år, fyller 20 under april.

    Hej!

    Första frågan) Jag undrar hur många kurser man måste läsa på 100% i komvux för att få erhålla studiebidrag från CSN (1050kr). Om jag läser 1 kurs på 100%, men 3 andra kurser på 25%, får jag ändå studiebidraget under tiden 100% kursen pågår? Studiebidraget kommer väl per automatik utan ansökan (är svensk medborgare)?

    Andra frågan) Säg nu att jag blir 20 år och måste ansöka om studiemedel. Vad gäller då? Om jag läser 4 komvuxkurser, 2 på 25%, 1 på 50% och 1 på 100%, räknas det som 100% (max) då? Adderar man procenten? Om jag skulle läsa alla 4 på 50% takt då? /Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anya,

    ang. CSN´s regler för Studiemedel /Studiebidrag plus Lån/  och Studiehjälpen - så är det CSN som bestämmer, och info finns bl a på www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/om-du-ar-under-20-ar-pa-komvux

    men vi vet, enligt info från en sakkunnig från CSN, följande:

    från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, dvs för dig från 1 juli 2018 har du rätt att ansöka om Studiemedel. Fram till dess är det endast Studiehjälpen för studier på komvux som gäller för din del.

    För att kunna få Studiehjälpen måste du läsa på HELTID. CSN räknar att 20 gymnasiala poäng per vecka är lika med heltid. Om komvux reg. att du läser på heltid, kommer pengarna automatiskt, du behöver alltså inte ansöka - OBS! detta gäller Studiehjälpen!!! sedan, från 1 juli, när du ska ha rätt till Studiemedel måste du ansöka.

    Om du kan be komvux registrera 20 poäng per vecka under så många veckor som möjligt, är det fördelaktigt för dig - för att du får i så fall studiehjälpen för alla de veckorna; däremot om det blir mer än heltid vissa veckor och mindre än heltid, dvs Deltid, andra veckor, kan det mycket väl bli så att du ej får studiehjälp för "deltidsveckorna" och du får definitivt inte mer pengar de veckorna du läser på mer än heltid.

    Ang.Studiemedel
    man måste läsa på minst halvtid och har då rätt till Halva studiemedel. Andra "nivåer" för studiemedel är 75% och heltid, 100%. CSN avrundar neråt, dvs om man läser på 99,99% blir det för CSN lika med 75%.

    Vem som hjälper de studerande på Komvux med att reda ut frågor om Studiestöd/ekonomi under studietiden? - Jo, många studerande fixar det själva; man kan ringa eller kontakta CSN på ngt. sätt; men på komvux brukar SYV och/eller Kurator eller en "särskild person" utsedd av rektor, t.ex en skoladministratör, som kan hjälpa elever att fixa ansökningar, reda ut om de fick rätta summor utbetalda mm.
    Terminstider på komvux kan skilja sig åt markant. Vissa komvux har fem starter per år "stockholms modellen"; andra - endast 2. Vårterminen kan vara från 20 veckor till 25 veckor, dvs långt in i juni. Även "sommarterminer" förekommer på komvux.
    Viktigt med "datum kursen startar" - och "datum kursen slutar" /på pappret, alltså, inte de facto då du får betyg och säger Hej då! till läraren/.