Signe
    Jag funderar på att söka in på Samhällsprogrammet på antingen Kungsmad eller Katedral (Växjö) och jag undrar hur många meritpoäng jag behöver för att komma in. Är det olika meritpoäng beroende på vilken inriktning man tar?

    Om jag inte får meritpoängen som behövs, kan jag ändå söka in & kanske komma in med nästa termins betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Signe,
    Mtv (Meritvärde) som krävs för att komma in på en viss utbildning, uppstår i efterhand, dvs det är först när antagningen blir helt klar och alla fick sina platser (efter midsommaren) då vet vi vad resultatet blev.

    När du söker till SA - är det till programmet & inriktning önskar du. Du konkurrerar med dina poäng om en plats på PROGRAMMET. Inriktning på SA läser man från åk2 och varför skolorna vill att du redan nu (när du söker till åk1) uppger inriktning - är för skolornas egen planering.

    Preliminär antagningsbesked får man på resultatet av höstens betyg men det som gäller är VÅRTERMINENS BETYG, det vill säga de betyg som du får i slutet av maj/början av juni. Preliminär antagninsbesked är bara en "fingervisning". Det är viktigt att kämpa på för högre betyg under hela åk9.

    Råd till dig: 1. sök till så många olika skolor som du bara kan - ha flera alternativ i din gymnasieansökan;
    2. i fall ditt Mtv /Meritvärde, som är summa av dina betyg från vårterminen i åk9/ inte skulle räcka till för att komma in på alternativ nummer 1 i din gymnasieansökan och kanske inte heller till alt.2, kommer du in på alt.3 eller 4. Det är bättre än att stå utan gymnasieplats när läsåret börjar.
    Du kommer i så fall stå som RESERV på dina högre prioriterade alternativ och kan bli kallad in från reserv fram till slutet på september.

    Förutom de två skolor, som du nämner finns det i Växjö tre till som också erbjuder SA, se deras presentationer här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/procivitas-privata-gymnasium-vaxjo
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jb-gymnasiet-vaxjo-ny-agare-karl-oskarskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vaxjo-fria-gymnasium

    Jag råder dig, alltså att rangordna alla de fem skolorna som alternativ 1 till 5 där alternativ 1 är den skolan som du helst vill gå på och ta in alla dem in i din gymnasieansökan & kämpa på med betyg in i sista skoldagen i grundskolan!
    Önskar dig lycka till med ditt gymnasieval!
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV