M

    Hej! Jag undrar bara om vad för betyg jag behöver för att komma in i lärarlinjen och hur mycket merit sammanlagt det behövs?

    • Milla : Vilken eller vilka orter (städer) vill du läsa läkarprogrammet i?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    Antagningsgränserna bestämmer ingen på förhand, utan de uppstår i konkurrensen: antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och så ser man i efterhand vilka meriter som gav plats (just då; till den terminen och på den orten/lärosätet). Dock är det mycket ovanligt att antagningsgränsen till läkarprogrammet skulle ligga på under 20.0 (meritvärde) utan det ligger ofta högre, vilket betyder att endast alla A-betyg i alla gymnasiala kurser ger tyvärr inte plats. Förutom alla A-betyg i alla kurser i examensbeviset måste man även ha A-betygen i några meritpoängskurser, som t.ex engelska 7, mod.språk 3och4 eller matte 5 och/eller matte specialisering. Helst ska man ha max antal meritpoäng, som är 2,5 + alla A-betyg i alla kurser från gymnasiet. Troligtvis har man "råd" att ha några få B eller alla A-betygen men C i en eller max 2 kurser (resten A-betyg från alla 3 år på gymnasiet). Kanske kan man klara komma in med endast 1,5 meritpoäng men då ska man definitivt ha alla A-betygen, inga B. Så brukar konkurrensen till läkarprogrammet på de svenska lärosätena se ut.
    Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare

    Man kan komma in på läkarprogrammet i HP-urvalet (om man har högt resultat på högskoleprovet). Men man måste ändå vara behörig. Högskoleprovet befriar inte från kravet på behörighet.