Linda
    Hej hur många nationella prov har vi i nian och i vilka områden i varje ämnen? Skulle vara bra om du kunde skriva ? Tack

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Linda!
    Eleverna i åk 9 har nationella prov i matematik, engelska och svenska ( eller svenska som andraspråk för den som läser det). Varje prov innefattar olika delprov så man gör alltså inte alla prov på samma dag.
    Vårterminen 2014 så ligger proven så här: Svenska vecka 12, Engelska 13-14, Matematik vecka 19.
    Det kan se lite olika ut på skolorna vilken dag en del delprov utförs men de skall göras under de veckor som lagts ut. Eleverna i åk 9 gör också nationella prov i ett ämne i NO och i ett ämne i SO. Vilket ämne det blir inom de olika områdena får skolorna sig tilldelat.
    Det nationella provet i NO genomförs vecka 15 -18. Det nationella provet i SO genomförs vecka 20.
    Helena