Ali123

    Hej jag har en fråga jag har inte gått i gymnasiet och vill gå på en utbildning och jag vet att man behöver gå komvux för att höja sina betyg så man kan ta utbildningar men har hitta utbildningar som man kan köpa och de jag vill köpa är utbildning inom inköp länken till utbildningen är här:”https://www.studentum.se/skola/distanslara/inkopare-1827277” kommer detta utbildning räcka för att jag ska få jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildning till Inköpare hos skolan som heter Distanslära ligger, i svårighetsgrad på eftergymnasial nivå. Utan att de facto ha gymnasiekompetens blir det svårt och kanske även omöjligt att klara utbildningen. De som klarar utbildningens tuffa krav brukar få jobb (i princip alla som klarar den utbildning, enligt uppgifter vi fick från den skolan). Något jobbgaranti finns ju inte, men det visar sig att folk som gått den utbildningen och klarade hela utbildningen brukar få jobb. Under de två första veckorna får du, om du köper utbildning till Inköpare hos skolan som heter Distanslära "testa" läsa och om du tycker att det blir för svårt, lovar skolan betala tillbaka dina pengar (du får alltså 14 dagar på dig att se om utbildningens svårighetsgrad passar dina kunskaper och ambitioner). De som klarar utbildningen brukar få jobb antingen som Inköpare eller som Inköpsassistent
    I skolans presentation på framtid.se/studier/privata-utbildningar/distanslara ser du även kontaktuppgifterna till skolan, tel.nummer och epost och du kan själv kontakta skolan och ställa dina frågor till de som jobbar med just den utbildningen som du är intresserad av.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ali123 : Hur ser det ut med dessa skolor?: https://www.studentum.se/skola/e-kunskap/inkopare-1623416
    • Ali123 : https://www.studentum.se/skola/distansinstitutet/upphandlare-1663730
    • Milla :

      Känner till utbildningsanordnare/skola Distansinstitutet, se deras presentation på framtid.se/studier/privata-utbildningar/distansinstitutet men den andra skolan som du nämner i din kommentar känner jag inte till alls. Oavsett, så gäller följande: så länge det inte ges jobbgaranti (och det är extremt sällsynt i Sverige att jobbgaranti skulle ges) så finns det risk att efter utbildningen gå arbetslös. Jag kan inte heller uttala mig om dina möjligheter att klara utbildningen (jag vet inte ngt om din studiekapacitet och dina förkunskaper i olika ämnen). Vidare är det också personliga egenskaper och vilka kontakter inom arbetslivet man har eller skaffar sig som spelar stor roll i frågan om man får eller inte får jobb. Du får också gärna kontakta skolorna och fråga deras personal om de kan påvisa att deras före detta studerande i stor utsträckning får jobb.

    • Ali123 : vilka av dessa utbildningar skulle du rekommendera för bättre chans i arbetsmarknaden
    • Ali123 : sedan har jag också läst att om man tar utbildningen ¨upphandlare¨ så kan jag bli Bid manager, Affärskoordinator, anbudsansvarig visst kan jag också jobba som inköpare inom privata sektorn om jag tar utbildningen ¨upphandlare¨
    • Milla :

      Eftersom de yrken och branscher som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, så är det upp till varje arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning de anställer. Det vi vet om yrket Upphandlare berättar vi på framtid.se/yrke/upphandlare och det vi vet om yrket Inköpare - på framtid.se/yrke/inköpare -- vad gäller "rekommendera en utbildning" så måste jag, om jag ska kunna rekommendera någon utbildning, veta att den är bättre än en annan, motsvarande eller liknande utbildning, eller att det är en unik utbildning (finns bara den utbildningen och inga "konkurrerande" utbildningar) och så måste jag också på något sätt försäkra mig om att du blir "nöjd" med utbildningen och att du kommer få jobb efteråt, vilket jag inte kan göra (jag kan inte garantera att du får jobb efteråt och jag kan inte veta om du kommer att trivas på utbildningen). Därför måste du själv bedöma om du vill gå en viss utbildning: läs på utbildningens webbplats, ställ frågor till de som jobbar med just den utbildningen (på den skolan där utbildningen ges - be dem t.ex visa på att deras f d studerande fick jobb inom relevant branschområde...).

    Läs alla kommentarer