ensam

    hej Jag har läst ekonomiprogramet och har läst 2500p (vet att idrot försvinner på komvux). jag har då 2000p och om jag förstår rätt behöver jag endast läsa upp 250p för att få examen genom komvux. måste klara naturkunskap. och har klarat alla andra ämnen som behövs för examen. när jag pratade med suv på komvux sa han att jag va tvungen att läsa 4 ämnen och då få 2400p som då är godkända. jag vet inte om detta är rätt eller fel men det käns konstigt eftesom på skolverket står detta: "En gymnasieexamen i form av en högskoleförberedande examen inom studieområdet samhällsvetenskap och humaniora ska utfärdas för den som har betyg på utbildning som omfattar 2 400 gymnasiepoäng, varav godkända betyg i 2 250 gymnasiepoäng som innefattar betyg på" vill ha en extra åsikt/förklaring om detta stämmer eller om jag har fel, med vad syv har sakt till mig och vad som står på skolverket. om detta stämmer med skolverket behöver jag endast läsa 250p (godkänt) för att jag ska få examen genom komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    minimikravet för komvuxexamen är 2250 poäng med Godkända betyg + 150 poäng F-betyg. Examen från komvux måste innehålla 2400poäng. Vi rekommenderar dock att ej ta in F-poängen i examen; detta för att F-betygen drar ner ditt meritvärde ganska mycket; du "låser" också kurserna in i din examen på så sätt att i fall du senare vill höja ditt meritvärde (konkurrenskraft inför universitetsansökan) då blir du tvungen att försöka höja betygen i just de kurserna som är "inlåsta" inom din examen.
    F-betygen kan man inte haller ha (inom examen) i vilka kurser som helst. T.ex gymnasiearbete eller komvux-arbete måste ingå med Godkänt betyg; även matematik 1, eng.5 och 6 samt svenska 1, 2 och 3 måste också ingå med godkända betyg.
    Det är fördelaktigt för dig att slippa ta in F-betygen i examen.
    Att läsa 150poäng kommer ta 7.5 veckor om du läser på heltid.
    Jag rekommenderar att du läser de 150poängen och försöker få så höga betyg som möjligt som du tar in i din examen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • ensam : Alla grundkurser som jag behöver ha för examen har jag förutom naturkunskap 1b som jag vet jag behöver studera upp. Tänker ställa en till fråga och så får du lite mer information. Har väldigt låga betyg och E i alla ämnen jag har godkänt i. Målet är att få examen så jag har behörighet att studera på universitet och sedan göra högskoleprovet för att konkurrera om en plats. Ska prata med syv på min skola tänker jag men vill även ha en extra åsikt om detta låter rimligt att göra detta?
    • Milla : Du kan göra högskoleprovet innan du tar examen från komvux. När du ser vilket resultat du får på högskoleprovet kan du sedan bestämma om du snarast vill ta ut examen från komvux eller om du vill först läsa mer (innan du ansöker om att ta ut examen från komvux) för att få examensbevis med högre meritvärde. Skulle du få högt resultat på högskoleprovet som ser ut att mer eller mindre garanterat ge dig plats på den universitetsutbildningen du vill komma in på, kan du i så fall snarast ta ut examen från komvux, även om det blir med lågt meritvärde (för att du kommer komma in på universitetet på resultatet av högskoleprovet, i HP-urvalet). Men skulle det visa sig att du fick lägre resultat på högskoleprovet, då är det mer fördelaktigt för dig att läsa mer innan du ansöker om examen från komvux. i Examen från komvux låser du in dina kurser... Innan du tar ut examen är det ganska fritt vilka kurser som kommer ingå inom din examen.