ebba
    Hej! skulle gärna vilja veta hur många poäng man behöver ha för att klara att gå ut 3:an i gymnasiet med inriktningen natur. vad behöver jag läsa för att uppnå de poängen? vilken svårighetsgrad?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ebba,
    Att klara gymnasiet är = ta ut Gymnasieexamen.
    Här är reglerna:
    "För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå."

    Vilka betyg i kurserna du får - E eller A påverkar inte det faktum att man "klarar gymnasiet", däremot om man vill in på en attraktiv högskoleutbildning - räcker inte E-betyg i detta fallet, men man har en annan chans - att komma in på resultatet av Högskoleprovet.

    Svårighetsgrad i Mattekurserna /på Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap, läser man Matematik 4 som en obligatorisk kurs/ kan du se på Matteboken.se.
    Du kan på biblioteket bläddra i gymnasieböcker i Fysik, Biologi och Kemi - och se svårighetsgrad. Fysik 2 och Kemi 2 samt Biologi 2 är det...

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte