student
    Hejsan! jag läser eng 7 just nu, har 15.25 i meritvärde. Jag undrar om jag får C i eng 7 hur mycket höjs mitt meritvärde? och om jag då får B hur mycket höjs det då?
    Tacksam för svar!
    • Milla : I 15.25 är det inräknat några meritpoäng t.ex från matte eller från moderna språk?
    • student : Nej, har inte andra meritpoäng utan pluggar endast engelska 7 för att få meritpoäng.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, det jag definitivt kan svara är att skillnad mellan C och B betyget i eng 7 blir "plus-minus" 0.1 alltså du får + 0.1 högre jämförelsetal och med det också meritvärde om du får B i stället för C (det gäller för samtliga 100p.kurser).

    Att svara ang. exakt hur ditt nya meritvärde blir går inte för att du uppger MERITVÄRDE men inte Jämförelsetal /snittbetyget som du har idag.
    Exempel:
    om du idag inte har några meritpoäng och ditt jämförelsetal är 15.25 då sänker du ditt jämförelsetal lite-lite grand vid C-betyget och höjer nästan med + 0.1 vid B-betyget i en 100p.kurs, sedan plussas 1.0 meritpoäng på, så blir ditt nya meritvärde cirka 16.20 och cirka 16.30 vid B-betyget.

    Men om du t.ex redan har 1.5 meritpoäng inräknade i 15.25, då är ditt jämförelsetal idag 13,75 och då höjer du ditt jämförelsetal med lite över + 0.1 vid C-betyget och med lite över + 0.2 vid B-betyget. Sedan plussar man på 1.0 meritp. för eng 7.
    Sedan får man inte glömma att max meritpoäng är 2.5 och du idag har 2.0 meritpoäng då får du endast + 0.5 för eng7... för ingen kan få fler än 2,5 meritpoäng. Läs även info på gymnasieGuiden.se/merit

    Du behöver sträva efter så högt betyg som möjligt, helst A.
    Det du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela ngn roll, utan det är vad Antagning.se får fram - som kommer att gälla.

    Studie- och yrkesvägledare
    • student :

      Jaha, men jag har 15.25 utan några meritpoäng, alltså är då 15.25 mitt jämförelsetal som jag fått från gymnasiet.

      Hur många poäng får jag genom A i eng 7? Hur mycket blir mitt jämförelsetal?

    • Milla : Om du idag har jämförelsetal som är lite över 15... då får du höjning med nästan + 0.2 för A i eng7. Inte riktigt + 0.2 men nästan... och så 1.0 meritpoäng "på det". Så ditt meritvärde blir i så fall cirka 16.40... .
    • student :

      Jaha, frågade för någon månad sedan angående om jag får A i eng7 och så svarade någon om att jag får ca 17.45.

      Jag blir lite förvirrad när jag får olika svar men det kanske är jag som inte förstått det hela

    • Milla :

      Skillnaden mellan C och A betyg i en 100poängs kurs är plus-minus 0.2... Meritpoängen, för eng7 är 1.0... du behöver ännu 1,5 meritpoäng för moderna språk och/eller för mattekurserna - då kan du komma upp rätt mycket. Du eller vi behöver inte räkna på dina betyg och få fram meritvärde; det kommer antagning.se göra när du gjort ansökan till högskola. Vad ngn annan räknar fram kommer ändå inte spela ngn roll. Försök få så höga betyg i alla kurser du läser. Se om du kan få betygen även i moderna språk 3 och 4 och/eller i högre mattekurser.
      Om det är viktigt för dig att på förhand försöka få fram så exakt meritvärde som möjligt - boka tid med SYV på komvux, visa alla dina gymnasiala betyg till komvux-SYVen. Om hen är tveksam, kan hen kontakta experter. Men om du på förhand inte vet vad för betyg du får, t.ex i eng 7 - så kan ju ingen veta vad ditt meritvärde blir. Högre betyg ger högre meritvärde och du kan inte göra mer än ditt bästa. gör ditt bästa i eng7. Läs också högre mattekurser och/eller mod.språk 3 och 4, om du kan och försök få högre betyg även i de kurserna.
      Gör också högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet också.

    • student : Tack så mycket för svar, ska försöka kontakta syv i min kommun.
    Läs alla kommentarer