Saga SYV

    Hej David,
    det kanske går att få fram den sorters statistik från Skolverkets statistiska avdelningen, men varför skulle man göra det?
    Det jag känner till att för ett par år sedan har en kollega till mig fått fram att ca 2% av elever som slutar på grundskolan har A betyg i alla kurser som ingår i deras slutbetyg från Grundskolan och med det uppnår 320 betygspoäng (om de har 16 ämnen) eller 340 betygspoäng (om de även har A betyg i Moderna språk, som de läste som språkval och kan därför räkna in det betyget som "det 17-de betyget").

    Att ha över 320 betygspoäng från grundskolan kan man endast om man kan räkna in det 17-de betyget;annars är max 320 p.

    322.5 är ett högt resultat och om du har det - ska du vara stolt, tycker jag.

    Mvh och lycka till med ditt gymnasieval!
    Saga