Hej Kaja,
    du får gärna kontakta Skolverket och be dem få fram statistik åt dig.
    Det jag kan svara (på ett ungefär, enligt ett svar från Skolverkets statistiska avdelningen som vi fick för cirka 1,5 år sedan) att cirka 2% av elever som slutar på grundskolan brukar i sina slutbetyg från grundskolan ha alla A-betygen.
    Eleverna kan ha 16, 17 eller ännu fler betyg i sina slutbetyg från grundskolan. Har man 16 betyg i sitt slutbetyg och alla A blir betygspoängen 320.
    Har man 17 betyg (och av dem betyget i moderna språk som Språkval), blir betygspoängen = 340.
    För att eleven ska ha 330 meritvärde (betygspoäng) vid konkurrens om gymnasieplats, måste eleven ha minst 17 betyg i sitt slutbetyg (och av dem Moderna språk som språkval) och ha fyra B och resten A (eller två C och resten A) eller ett betyg E och resten A.