elev
    Hej!
    Jag ska höja mina gymnasiebetyg genom att göra prövningar på komvux, men jag behöver göra prövningar i flera ämnen. Dock erbjuder min kommun en prövning på ett ämne per termin till varje person? Jag vill gärna prövas i minst 3 ämnen under en termin, då jag har redan gått kurserna och vill bara höja mina betyg! Undrar om jag kan göra prövningarna på andra kommuner i närheten? I så fall hur ska jag gå tillväga?

    Det kommer ta för långt tid för mig att höja mina gymnasiebetyg om jag ska prövas bara på ett kurs per termin! Känns lite orealistiskt och svårt!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,
    personer som inte är gymnasieelever (med "gymnasieelev" menar jag här en person som är inskriven i en gymnasieskola) har rätt att göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska städer/kommuner. Olika kommuner organiserar prövningar på olika sätt, t.ex i Göteborg finns det Prövningsenheten, i vissa städer är prövningar utlagda på entreprenad till privata utbildningsanordnare, och i andra städer är det på eller via komvux som man gör prövningar.
    Om du inte är inskriven i någon gymnasieskola, får du lov att anmäla dig till prövningar i hela Sverige och till hur många prövningar som helst. Vissa kommuner begränsar genom att införa "lokala regler" att t.ex 1 eller 2 prövningar per termin får man lov att anmäla sig till (som max), men då kan du anmäla dig till flera prövningar i andra kommuner.