Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Leo,
    de som är gymnasieelever (så länge de är inskrivna i någon gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och endast i 2 fall:
    - om eleven fick F i en kurs hen läste på gymnasiet
    eller
    - om undervisning i en kurs som finns inskriven i elevens individuella studieplan ej kunde "genomföras" (alltså inte kunde erbjudas, t.ex på grund av lärarbrist, schamakrock eller annat hinder, eller att eleven av en annan anledning, t.ex sjukdom, inte kunde delta i undervisningen). I praktiken ersätter skolan de icke-obligatoriska kurser och ger undervisning i en annan kurs i stället, för att det är inte rimligt att förvänta sig att eleven ska uppvisa kunskaper i en kurs som hen ej har läst. Vad gäller obligatoriska kurser så måste undervisning erbjudas.
    Prövningen måste erbjudas "någon gång" innan eleven går ut gymnasiet (alltså som regel innan avslut i årskurs3). Tidpunkt för prövningen bestämmer "skolan" (huvudmannen, i praktiken rektorn). Hur många prövningstillfällen varje gymnasieskola ska ha per termin eller per läsår är, enligt skolverket, inte reglerat, alltså bestämmer "skolan" (huvudman för skolan, men i praktiken oftast är det rektors beslut som gäller). Eleven får önska tidpunkt för prövningen men kan ej kräva det, utan det blir som skolan bestämmer. Att eleven skulle få fler chanser än en prövning per kurs på sin gymnasieskola är ovanligt. Oftast erbjuds ett prövningstillfälle för varje kurs i vilken eleven fick F (eller om undervisning inte kunde genomföras...). Det är för skolan inte förbjudet att vara generös och erbjuda flera prövningstillfällen för varje kurs, men det ingår inte i elevens rättigheter. Att göra prövning i en kurs i vilken eleven fick E (eller i en motsvarande kurs) ingår inte i elevens rättigheter och förekommer, enl.våra uppgifter, i princip inte alls. Att en skola är generös och erbjuder mer än vad eleven har rätt till, kan, givetvis, förekomma men det är sällsynt.
    Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst och få det bekräftat - det jag svarar till dig nu. Tel.nr 08-52733200.
    Du får också gärna ta del av informationen på fragasyv.se/info/provning

    Liselotte