Eylem
    Hej! Jag går i åk 9 och är lite orolig inför gymaniset. Jag vill lära mig italienska och koreanska i gymnasiet men det ser ut jättesvårt att kunna lära sig alla de språk i 3 år. Är det verkligen möjligt att kunna lära sig så många språk? :))
    • Julia : Är koreanska eller italienska ditt modersmål?vill du läsa något av språken som MODERSMÅL eller båda språken som Modernaspråk /främmande språk/ - och Har du några Förkunskaper i ngt. av de språken?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Eylem!

    Om lärare finns som kan undervisa och tillräckligt många elever väljer läsa språk, kan man på gymnasiet läsa väldigt många språkkurser men om inte lärare finns eller om eleverna ej väljer de kurser, ges bara de obligatoriska kurser. Se >> program/HU/programplan/Programplan_HU.pdf

    och med "moderna språk " menas antingen tyska, fransks, spanska (som Måste erbjudas) eller ngt annat språk, som Kan erbjudas, om möjlighet finns,dvs om lärare finns som kan undervisa och om tillräckligt antal elever väljer läsa samma språk som också du vill läsa.

    Hälsningar

    Mikael SYV