Joakim

    Hej, Jag undrar om hur många veckor som man får studera på komvux ifall man har gått gymnasiet sedan innan?

    • Mikael : Menar du antal veckor med studiemedel? I så fall är det en fråga till CSN.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Mikael ställde en fråga i kommentaren om du menar "studiemedel från CSN" eller om du undrar om komvux antar till begränsat antal veckor även helt oberoende av studiemedel?
    Det är 2 olika frågor och vi vet inte vilket av det du menar.
    Jag ska försöka svara på båda:
    - om vi "glömmer" studiemedel, så får alla söka till komvux; på gymnasienivå är det komvux i den kommunen där man är folkbokförd som man söker till. Det finns inga formella begränsningar på hur många kurser eller veckor man får läsa på komvux, utan man får läsa om man fick plats på kursen. Finns exempel på att man inte alls får ngn plats eller får plats på väldigt många olika kurser. Är man ANTAGEN, får man läsa kursen.

    - om du undrar om du kan få studiemedel, då är det en fråga till CSN. Man måste uppfylla ett antal olika villkor, bl.a i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd, inte ha obetalda skulder till CSN och om man tidigare har fått studiemedel, också uppvisa godkända resultat från de studier för vilka man tidigare fått studiemedel för. CSN begränsar också antal veckor, och det är mycket möjligt att man endast kan läsa 2 terminer (ett läsår) på heltid med studiemedel på gymn.nivå om man sedan innan har 3årig gymnasiekompetens "i bagaget". Men det är, som sagt, en fråga till CSN. Läs info på www.csn.se och ställ frågor till personal som jobbar med frågor om studiemedel - på CSN.