Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Antagningsstatistik för Beteendevetenskapligt program (Mittuniversitetet) visar att antagningsgränser i båda betygsgrupper (BI och BII) brukar ligga på över 15.0 (alltså meritvärde som brukar ge plats på det programmet är högre än 15.0). Men jag tittade också på antagningsgränsen i HP-urvalet (resultat från högskoleprovet) och där ser man att antagningsgränsen ligger förvånadsvärt lågt (tilll HT-23 var det endast 0.5). Så, jag vill rekommendera dig att göra högskoleprovet.
    Antagningsgränserna bestäms inte på förhand. De uppstår i konkurrensen och visas i efter hand (som i "bakspegel", kanske man kan säga...). Därför är det bara gissningar som finns ang.hur svårt det blir i framtiden att komma in på en viss utbildning.
    Utbildningsutbud förändras och även nya utbildningar (som idag ännu inte finns) kan dyka upp när det blir dags att söka till hösten 2024.
    Det finns också program där det kan stå tomma platser. Tyvärr kan det bli så även på lärarprogrammen. Så, generellt sett, är det inte omöjligt att även med ganska lågt meritvärde och utan resultatet från högskoleprovet kunna komma in på ett av lärarprogrammen.

    Studie- och yrkesvägledare