Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Nu har jag pratat med en sakkunnig på Skolverket som säger att elevens hemkommun (där hen är folkbokförd) får svara Ja eller Nej på den frågan. Det är inte reglerat att hemkommunen måste eller inte får betala skolpeng till en skola utomlands. Alltså vissa kommuner betalar och andra vägrar, och det är inget ngn kan göra ngt om - så länge det är "icke-reglerat", som det heter.
    Hälsningar
    Mikael

    • :

      Hej, tack. Dessvärre får vi inget svar från kommunen kring skolpengen. OM skolpeng beviljas för utlandsstudier, brukar summan vara ungefär i nivå med den summan en elev får av kommunen för att gå i Sverige eller skiljer det sig åt?

    • Mikael :

      Vet inte det. Skolverket säger att det är inte reglerat och kommunen behöver över huvudet taget inte betala. Så även summan är väl upp till kommunen, antar jag... om nu kommunen vill betala (det är frivilligt för kommunen, då undrar jag varför skulle de velat betala i så fall? om de inte måste). :( Om ni inte får ngt svar - fortsätt ringa och maila - t.ex till förvaltningschefen och skicka kopia till stadsdirektören. Något svar måste de ju ge, frågan är dock Vilket svar och När? :(