lampa_1
    Hej! Jag går i nian och fick nyligen höra om natur profil medicin. Jag undrar hur den inriktingen skiljer sig från natur-natur och vilka gymnasier som erbjuder profil medicin eftersom jag inte kan hitta några själv. Jag undrar även om jag kan plugga direkt till läkare efter gymnasiet om jag väljer natur-medicin.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "Natur-natur" är utbildning på NA (nationell inriktning Naturvetenskap). Det finns på NA ännu en annan nationell inriktning som heter Naturvetenskap-och-samhälle). I utbildningen på den nationella inriktningen Naturvetenskap ingår följande inriktningskurser: fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 (och det är just de kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet på de svenska lärosätena), så jag skulle definitivt rekommendera just utbildning på den nationella inritningen om planen är att direkt på gymnasiet bli behörig till läkarprogrammet på de svenska lärosätena.
    Profiler eller "passioner" eller lokala inriktningar kan gymnasieskolorna skapa på sina egna skolor och de kan också när som helst ändra innehåll i vad de kallar för "profil" (t.ex om lärarkapacitet inte räcker eller schemat inte går ihop kan gymnasieskola säga att vi ändrar och ni, eleverna, ska läsa "de här kurserna i stället" för att vi kan tyvärr inte erbjuda de kurserna som var tänkta från början...). Vad en enskild gymnasieskola kan "stoppa in" i en "profil medicin" kan vara olika från en skola till en annan skola och skolan kan också, när som helst, ändra sig kring det. Jag rekommenderar därför att välja  NA (nationell inriktning Naturvetenskap) och om det sedan inom den utbildningen även står "profil medicin" då skadar det inte, för att de kurserna som krävs inför läkarprogrammet kommer, hur som helst, ingå (för att de är obligatoriska, vilket du kan se i Programplanen för  NA
    Programplan för NA kan du se på: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf

    Studie- och yrkesvägledare