Marija

    Hej! Jag läser just nu matte 2 på komvux. Min meritpoäng från gymnasiet är 18.80 och jag undrar hur mycket min merit kommer att sänkas ifall jag får betyg E i slutbetyg?

    • Mikael : Hur mycket av ditt meritvärde på 18,80 som är jämförelsetal (snittbetyget)?
    • : Hej! Om jag har förstått rätt så är meritvärde poäng som du kan få från kurser som du läst efter gymnasiet, och jämförelsetal är gymnasiebetygen? Jag har inte läst några kurser efter gymnasiet som gett mig poäng. 18.80 är den poäng jag fick från gymnasiet, utan några extra meritpoäng såsom moderna språk, engelska 7 osv.
    • Julia :

      Nej, det du skriver i din kommentar stämmer inte. Meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal = meritvärde. Kurser för meritpoäng kan man läsa på gymnasiet och ha dem in i sitt examensbevis från gymnasiet. Men om du inte läste kurser som ger meritpoäng såsom moderna språk3och4, eng7 eller högre mattekurser, då är 18.80 ditt jämförelsetal (snittbetyget). I så fall har du i ditt examensbevis betygen "hälften B och hälften A" på ett ungefär. Betyget i gymnasiearbete räknas inte in. Då gäller följande: eftersom ditt snittbetyg ligger på mellan B och A, blir sänkning (i fall du får E betyget i en 100poängskurs) - cirka minus 0.35 (dock lite mer - för att du ligger lite närmare A än B i snittet). Så uppskattningsvis blir sänkning på minus 0.37... på ett ungefär. Försök få så högt betyg du kan i matte 2. Lycka till!

    • : Tack för hjälpen. Jag har en till fråga. Om jag får slutbetyg C i naturkunskap och söker till sjuksköterskaprogrammet. Kommer min merit att sänkas då också? Och ifall jag skulle söka till något annat universitet som inte kräver naturkunskap 2, då räknas väl inte mitt betyg från naturkunskap med i mina betyg?
    • Julia :

      Det stämmer att "kompletteringar" som inte behövs räknas inte med. Så om du får lägre betyg i naturkunskap 2 än snittet av dina tidigare betyg och du behöver inte den kursen för särskild behörighet, då kommer inte det betyget räknas in. Men den räknas in om du söker till utbildning där nk2 krävs. På tal om sänkning av jämförelsetalet/meritvärdet, så måste betyg i kurser som krävs för särskild behörighet räknas in (utan de betygen är man ju obehörig). Försök få så högt betyg du kan. Hur stor sänkning får du? Jo, om du innan komplettering har "mellan B och A" som snittet/jämförelsetalet då kommer sänkning (i fall du får C i en 100poängskurs) bli minus cirka 0.15. Skulle du däremot få A i kursen, blir det en höjning på cirka + 0.05.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Utan att veta ditt jämförelsetal (samma som snittbetyget) går inte att svara men den största sänkning, som matte 2 kan ”åstadkomma ” i värsta fall är -0.4. Du kommer dock ha mindre sänkning för att du inte har alla A-betygen, för övrigt.

    Om du idag inte har några meritpoäng och 18.80 är ditt jämförelsetal (snittbetyget) då kommer du för E i matte 2 få sänkning på cirka -0.35 men om det är 2,5 meritpoäng som är inräknade i 18.80, då har du jämförelsetal på 16.30 och i så fall kommer sänkning bli på cirka -0.25.