Ali
    Hej! Om man har inte fått så höga betyg i 1an men man höjer sig i 2an och i 3an så får man toppbetyg, hur mycket kommer betygen i årskurs 1 påverka en ? Kommer det att vara stora problem när man ska söka in till universitet som ex. Chalmers ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ali,
    det är klart att lägre betyg i å k 1 resulterar i lägre konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg, men det finns inte så jättemycket du kan göra åt det. Kämpa för så höga betyg du kan framöver och så finns det även Högskoleprovet som du kan satsa på. Om du kan mycket på olika områden och är allmänbildad, kommer du att ha höga poäng på Högskoleprovet och då är det bara behörighet till utbildningen, som du behöver från gymnasiala kurser.
    Sedan finns det andra typer av utbildningar än högskola/Universitet. Du nämner Chalmers och då tänkte jag på att du kanske är intresserad av att bli Ingenjör eller It-tekniker. Utbildningar inom samma fält finns även på en Yrkeshögskola, se här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=1&Municipality.county=&Education.text=
    och här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=15&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0
    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskoleutbildningar men det är jättesynd för att det finns många bra, som leder direkt till jobb.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV