Viktor

    Jag är intresserad av att söka mig till ett ingengörsprogram eller liknande utbildning med liknande behörighetskrav. Då saknar jag behörighet då jag ej läst Matematik 4 samt Fysik 1 och 2. Jag har hört att detta går att läsa upp på egen hand och att en bara kan "skriva ett prov"/tenta av. Var och hur går detta till? Finns det några begränsningar för särskilda tillfällen som sådana testningar genomförs?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor;

    om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand, är då Prövnings-tillfällen du ska leta efter.
    Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Men det är mycket svårt att hitta var ledig plats skulle finnas; varje prövningsförsök kostar endast 500kr och många chansar - anmäler sig men ej förbereder sig ordentligt och "chansar" på att kunna få ett bra betyg; alla prövningstillfällen blir uppbokade mycket snabbt; nu, med Covid-19 problematiken, är det näst till omöjligt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning. Läs även info på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Jag rekommenderar dig att i första hand ansöka om att få läsa kurserna på Komvux - det är i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa komvuxkurser (på gymnasial nivå). Det är oftast lättare att få högre betyg om man läser kurserna. Fysik1a läser man på heltid på 7,5 veckor; fysik 2 och matematik 4 - fem veckor per kurs (om man läser på heltid, alltså 40 timmar/vecka).
    Innehåll i matematik 4 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-4