Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    jag undrar om du behöver översätta dina grundskolebetyg? vad vill du använda betygen till? Om du är 38 år kan du inte söka till ungdomsgymnasiet; på komvux anser man att du har "grundskolekompetens" om du har kunskaper som motsvarar årskurs 9 på den svenska grundskolan i
    svenska
    engelska
    och matematik.
    Jag gissar på att du inte läste svenska i Serbien. Så du behöver skaffa dig betyget i svenska eller SAS, svenska som andraspråk.
    i engelska och matematik kan du göra nivåbedömningstester på komvux och får svar vilka kurser i de ämnena som du kan påbörja. I matte kan du göra självskattning med hjälp av www.matteboken.se
    Räkna igenom matteboken.se/lektioner/skolar-9 och om du klarar alla uppgifter, då kommer du troligtvis få svar på nivåbedömningstestet på komvux om att du kan börja läsa matematik på gymnasienivå, första kursen - Matematik 1.
    *** Om du av ngn anledning behöver ha dina grundskolebetyg översatta från serbiska, fråga på Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa till med det... Det finns också auktoriserade översättare som du kan vända dig till om du har råd att betala.
    Men jag är inte alls säker på att översättning av grundskolebetyg kommer att på ngt sätt hjälpa dig - att få jobb eller komma in på ngn utbildning.
    Mvh
    Julia