Student-3

    Hej, Jag undrar 1) Hur pass internationell gångbar utbildning från YH är, exempelvis från medieinstitutet. Vill främst kunna jobba i Dubai. Har frågat yrkeshögskolan som inte vet, får lite olika svar, och UHR som hänvisar till arbetsförmedlingen, och arbetsförmedlingen som hänvisar tillbaka till UHR. Måste ju stå reglerat någonstans. De YH utbildningar jag har tittat på är följande: -Digital kommunikatör Some: https://medieinstitutet.se/utbildningar/digital-kommunikator-some/ -Marknadskoordinator: https://medieinstitutet.se/utbildningar/marknadskoordinator/ -Digital marketing manager: https://medieinstitutet.se/utbildningar/digital-kommunikator-some/ 2) Finns det någon YH utbildning gällande detta område där det står ordet ”internationell före”, för hittar inte det, men det kanske finns och att jag missat det?? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    den myndighet som bestämmer över yrkeshögskola heter MYH, Myndighet för yrkeshögöskolan, se deras webb: myh.se - men ingen svensk myndighet eller ngn annan svensk organisation kan bestämma över Dubai eller ngt annat land. Även i Sverige är det i mångt och mycket upp till varje enskild arbetsgivare att bestämma vem de anställer. Förutom ganska få yrken där det är strikt reglerat vilken utbildning man måste ha är de flesta yrken, i Sverige, icke-reglerade (inom kommunikation, marknadsföring och liknande områden är så gott som alla yrken icke-reglerade). Att ett yrke är icke-reglerat betyder att det saknas strikta krav på vilken utbildning man måste ha för att få lov att bli anställd.
    Erfarenhet säger att yrkeshögskoleutbildningar ger jobb i mycket stor grad; det beror på flera olika orsaker men i mångt och mycket för att de som läser på yrkeshögskola går på långa praktikperioder på de företag som har för avsikt att anställa och många får anställning på sina före detta LIA-platser (LIA = Lärande i Arbete, en sort "praktik"). Svenska utbildningar är i första hand anpassade till det som gäller i Sverige; och så är det i varje land men få undantag.
    Allmän rekommendation är att i första hand gå högre utbildning i samma land där man senare vill arbeta; då har man större chans att få jobb.
    Du frågar också om Yrkeshögskoleutbildningar som är "internationella" eller har ordet "internationell" i utbildningsnamnet och sådana finns: se några exempel (OBS! den 11 januari 2024 är planerat "utsläpp" att "nya" yrkeshögskoleutbildingar, så vi kan hoppas att det kommer finnas fler "internationella"YH-utbildningar snart...):
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    yhguiden.se/utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inköpare
    yhguiden.se/utbildning/nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-handelslogistiker
    yhguiden.se/utbildning/ihm-business-school/internationell-account-manager

    Studie- och yrkesvägledare