bellaswag
    Hej!

    Jag gick natur på gymnasiet (har examensbevis) med inrikting samhäll och nu pluggar jag upp kemi2 och matte4 (läste fysik2 på gymnasiet) på komvux för att få behörighet till olika naturvetenskapliga utbildningar.
    Jag har 19,64 i medelvärde med betyg och eftersom jag läst tyska 3 och 4 läggs det väl på 1,5 meritpoäng? = 21,14.
    Jag funderar på om jag kan läsa engelska 7 för att få ytterligare ett extra meritpoäng? Fungerar det så?
    När jag söker till utbildningar (där kemi2, fysik2, matte4 är krav), byts andra kurser jag läst (ex geografi, samhäll 2, individuellt val, miljö-energi) bort mot kemi2 och matte4? Om jag också läser engelska 7, byts något annat ämne också ut?… Liksom måste ett betyg från en kurs jag läst försvinna för att jag ska få extrapoänget för eng 7? måste jag få A i eng7 för att inte sänka mitt medelvärde på betygen? Hur ska jag göra för att höja mitt meritvärde egentligen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ingenting i examensbeviset du har fått från gymnasiet, skulle kunna ändras. Kurserna är där "låsta". Inga kurser skulle försvinna eller tas bort.
    Du saknar, om jag förstår dig rätt, godkända betyg i kemi 2 och matematik 4 (kurser som krävs för särskild behörighet till de universitetsutbildningar som du vill komma in på). Om du får godkända betyg i de kurserna då kommer även de poängen och de betygen räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Och detsamma (att även de poängen och det betyget kommer räknas in) gäller även kursen Engelska 7.
    Eng7 krävs ej för behörighet men den kursen ger meritpoäng och därför kommer även det betyget räknas in i ditt snittbetyg. Eftersom eng7 ger + 1.0 meritpoäng kommer du få en höjning av ditt meritvärde även om du endast får E som betyg i eng7. Skillnaden (mellan kurserna som krävs för behörighet och de som ger meritpoäng) är den att inräknande av kurserna som ger meritpoäng kommer alltid höja meritvärdet men om huruvida betygen i kurserna som krävs för behörighet kommer höja eller sänka snittbetyget beror på hur höga betygen blir men det kan inte "hjälpas" för att utan de betygen är man obehörig. Och obehöriga kan ej antas till en svensk högskole-universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare