Dk

    Hej ! Jag gick ut gymnasiet med 20,42 med 2,5 meritpoäng inkluderat (Engelska 7 och Franska 4) Jag tänker nu på att komplettera matematik 3b för särskild behörighet till att studera ekonomi vid högskolan. Jag undrar om denna komplettering skulle sänka mitt jämförelsetal vid till exempel en ansökan till Juristprogrammet där denna kurs ej behövs för att vara behörig ? Som jag uppfattar det skulle matematik 3b påverka mitt jämförelsetal i ansökan till ekonomi men inte den till Jurist.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    försök få så högt betyg i matte 3b som möjligt! Om du får A, högsta betyget, då kommer ditt meritvärde höjas lite grand även vid ansökan till juristprogrammet. Skulle du få lägre betyg än A, då kommer i ditt fall, inte matte 3b-betyget påverka din ansökan till jurist. Förklaringen: matte 3b är en kurs som "i princip" ger meritpoäng. Även om den inte kan ge dig meritpoäng för att du redan har max (2.5) så kommer antagning.se räkna till din fördel och inkluderar det betyget om de höjer ditt snittbetyg (jämförelsetal) och det kommer bli så om betyget i matte 3b är högre än snittet innan inkluderande av det betyget.
    Du kommer i vilket fall ej få en sänkning av ditt meritvärde, även om du endast får E i matte 3b (menar vid ansökan till utbildningar där matte 3 ej krävs).
    Om matte 3 krävs för särskild behörighet, då måste det betyget räknas in (även om det sänker ditt snitt och med det också sänker ditt meritvärde).

    Studie- och yrkesvägledare