Elsa0001

    Hej! Jag gick samhäll på gymnasiet och i trean när vi fick göra individuella val valde jag Matte 3b istället för Engelska 7. Från franska 3 och 4 samt matte har jag nått 2,5 meritpoäng. Den utbildningen jag vill läsa på universitetet kräver dock Matte 3b som behörighet (ekonomikandidat). På grund av detta får jag inte meritpoängen för matte 3b. Jag läser därför nu Engelska 7 på komvux för att jag ska uppnå 2,5 meritpoäng när jag söker in till universitetet. Min fråga är hur Engelskan påverkar mitt meritpoäng? Jag fick C i matte 3b. Räcker det för mig att endast få godkänt i Engelska 7 (betyg E) och därmed få meritpoänget. Eller kommer detta sänka mitt meritvärde? Söker jag med C:et från matten så att säga eller kommer mitt E i engelska 7 blandas in?

    Vänligen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ditt E från engelska 7 kommer att "blandas in" (alltså kommer betyget i eng7 räknas in i ditt snitt/jämförelsetal) men du vinner i vilket fall på att få godkänt i eng7 även om det blir E och ej högre. Detta för att + 1.0 MERITPOÄNG gör väldigt mycket för ditt meritvärde, höjer ditt meritvärde.
    Exempel: vi säger att en elev har alla A-betygen i alla kurser som ingår i elevens examensbevis från gymnasiet - och med det har hen 20.0 som snittbetyg (jämförelsetal). Eleven har också 1.5 meritpoäng för moderna språk 3 och 4. Och nu är elevens meritvärde 20.0 + 1.5 = 21.5 --- vi säger nu att vår elev läser engelska 7 på komvux och får E. Då kommer elevens nya snittbetyg, alltså Jämförelsetal bli cirka 19.6 (en sänkning med cirka - 0.4) men sedan läggs ju + 1.0 Meritpoäng och så blir det nya meritvärde för "vår elev" 22.1 (så hen hade 21.5 förut och nu har hen 22.1, det blir alltså en höjning med minst + 0.6 även vid E-betyget). Men försök få så högt betyg som möjligt även i eng7. För det första, så är det bra att ha så goda kunskaper i engelska som möjligt och för det andra så får du större höjning för högre betyg i eng7.
    Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa0001 :

      Tack för snabbt svar! Förstår dock fortfarande inte riktigt vilket betyg som kommer användas om jag söker ekonomi där matte 3b är krav på behörighet. Används mitt C från matte 3b eller kommer mitt E (hypotetiskt) från engelskan att räknas in i jämföreletalet? Kommer matten att "försvinna" helt och hållet så att säga och ersättas av engelskan både vad gäller betyg (t.ex E) och meritpoäng? Båda kan väll inte räknas? Man får väll som max ha 2500 poäng?

    • Milla : Väldigt många poäng kan och många ggr även bör räknas in i den sökandes jämförelsetal. Alla betyg från examensbeviset (förutom gymnasiearbetet/komvuxarbetet) räknas in + alla de betygen som inte ingår i elevens examensbevis men som antingen krävs för behörighet eller som ger meritpoäng räknas också in. Det är en myt att endast ett visst antal gymnasiala poäng skulle räknas in i jämförelsetal/meritvärde. Exempel: en elev tar ut examen från ett yrkesprogram och inom examensbevisets 2500poäng saknar betygen i svenska 2 och 3 och i engelska 6 (de kurerna är på yrkesprogrammen valbara). Och eleven vill söka till läkarprogrammet så hen läser in fysik1a och 2, kemi1och2, biologi1och2 samt matematik 2, 3 och 4 (för det krävs för behörighet till läkarprogrammet). Snittbetyget/jämförelsetalet för den eleven kommer beräknas på 2400poäng + 300poäng + 400poäng, alltså på 3100poäng. Alla betygen från examensbeviset (förutom gymnasiearbete), alltså 2.400poäng räknas in + svenska 2 och 3 + eng6 + fysik2 + kemi2 + biologi2 + matte4. Om den eleven även, efter gymnasiet, får godkända betyg i eng7 och moderna språk 3 och 4 (för att få max meritpoäng) då kommer även de betygen räknas in, alltså ännu 300poäng. Sedan kan eleven även läsa matte 5 och matte specialisering (kurserna som "i princip" ger meritpoäng) och i fall hen får höga betyg i de kurserna, då kommer även de 200poäng också räknas in... Hur många poäng är vi uppge nu? Jättemånga! Så, det finns ingen begränsning på hur många poäng får eller bör räknas in, allt beror på om de nya kurserna krävs för särskild behörighet eller meritpoäng för att det är endast sådana Nya kurser (alltså de som ej ingår i examensbevis från gymnasiet eller från komvux) som kommer räknas in i jämförelsetal /snittbetyget, och på så sätt påverka den sökandes meritvärde.