Mahmod
    Hej, jag går på naturvetenskapsprogrammet och undrar på vilket sätt utökade kurser påverkar mitt meritvärde. Räknas utökade kurser med i mina antagningspoäng som en vanlig kurs eller kommer den utökade kursen att ersätta ett sämre betyg? Tex om jag läser tyska steg 5 som utökat och får A på den, kan den ersätta mitt svenska 1 där jag fick ett C? Hur tjänar jag på att läsa utökat?
    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, en utökad kurs kan i vissa fall ersätta en annan kurs - dock bara bland de valbara kurserna, aldrig de obligatoriska kärnämnena, program eller inriktningämnena. Läser du en utökad kurs som ger meritpoäng så räknas alltid meritpoängen + betygsvärdet med i ditt snitt. Läser du en utökad kurs som inte är en meritpoängskurs så räknas den bara med i snittet om den krävs som behörighet på sökt utbildning på högskolan.

    Så om du inte läser en utökad kurs endast för att du vill fördjupa dig inom området så kan du tjäna på att läsa en utökad kurs om du får tillgodoräkna dig meritpoängen/få utökad behörighet. /Lena, Syv