AJ

    Hej! Jag läste samhälls på gymnasiet och gick ut med examen 2021. Är nu sugen på att studera till fysioterapeut men saknar naturkunskap 2. Om jag skulle läsa det här på komvux hur påverkar det mina chanser att bli antagen? I gymnasiet fick vi höra av lärare att det är svårare att komma in på universitetet om man läser upp kurser på komvux, då man hamnar i en annan urvalsgrupp. Har även funderat på att läsa till socionom så hur skulle det påverkas om jag läser naturkunskap 2 på komvux? Har försökt att leta efter ett svar men tycker det är så svårt att förstå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får godkänt betyg (E eller högre) i kursen Naturkunskskap 2, vilket du måste göra för att bli behörig till fysioterapeutprogrammet, kommer du vid ansökan till det universitetsprogrammet prövas endast i BII (kompletteringsgruppen) - detta eftersom du utan kompletteringen är obehörig. Betyget i kursen Nk2 kommer räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt kommer påverka ditt meritvärde (som blir lägre eller högre, beroende på hur högt betyg du får i kursen Nk2). Om du inte vill att resultat (hur högt betyg du får) i kursen Nk2 ska påverka ditt meritvärde vid ansökan till utbildningar som kräver Nk2, då bör du i så fall antingen försöka läsa den kursen på en folkhögskola (där du får Omdöme och ej betyg men du blir "lika behörig" för det - dock prövas du i vilket fall endast i BII, kompletteringsurvalsgruppen). Ett annat sätt skulle vara att läsa naturvetenskapligt basår på Universitetet (där fysik1a och 2, kemi1 och 2, biologi 1 och 2 samt matematik 4 ingår) men det är en "väldig omväg" kan man säga för att det tar ett helt läsår (när du på komvux kan läsa naturkunskap 2 på fem veckor, om du läser på heltid).
    När du söker till socionomprogrammet där naturkunskap 2 ej krävs, då kommer inte betyget i kursen Nk2 räknas in och du prövas i BI, direktgruppen (om du är behörig till utbildningen som leder till yrket Socionom) utan kompletteringar.
    Du vill utbilda dig till fysioterapeut, skriver du om i din fråga. Tips! kika även på "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på olika sätt). Några exempel på yrken som på olika sätt "liknar" fysioterapeut finner du i presentationerna på snabblänkarna (nedan): all "blå text" är klickbara länkar.

    Optiker
    Akupunktör

    Arbetsterapeut

    Dietist

    Djurfysioterapeut

    Ergonom

    Holistisk coach

    Idrottsmassör

    Idrottsmedicinare

    Kiropraktor

    Massör

    Medicinsk fotterapeut

    Medicinsk tränare

    Militaryfitness instruktör

    Naprapat

    Ortopedtekniker

    Osteopat

    Rehabassistent

    Synrehabiliterare

    Vattengympainstruktör

    Studie- och yrkesvägledare