vilsenpånatur
    Hej, jag går just nu i ettan (natur) och har biologi, kemi, svenska, engelska och matte 1c, 2c och fysik 1 nästa termin. Har också samhällskunskap, franska 3 och idrott(blir inte klar förrens tvåan). Vet att IB finns sen innan, men fick hem brev där man kan läsa utomlands på IB. Skulle nog tycka det är kul med ny kultur, nytt språk och skulle utvecklas mycket som person.

    Hur kommer kurserna påverkas? Kommer inte hinna få betyg i idrott men det behövs inte för att komma in på svenska universitet(om jag pluggar i Sverige sen) vad jag förstått (man har CAS dock)?

    Men kurserna biology och chemistry, kommer dem beröra det som är i kemi 1 och biologi 1 också? Om jag tar HL, så är t.ex. biologi 1 och 2 däri? och jag läser om saker. Eller är HL bara kurserna "2".

    Hur är det med fysik 1, kommer bara ha läst 1/3, kommer jag kunna läsa physics HL?

    Matte 1,2 kommer jag ha läst, men finns det kurser som bara motsvarar 3,4, /5 som jag kan ta och inte berör innehållet i 1 och 2 även om kurserna bygger på varann?

    Hur är det med religionen, den kommer jag inte ha läst alls, påverkas behörighet? Eller svenska 2, räcker swedish A för behörighet gällande all svenska, eller ska man göra prov också för att visa svenskakunskaper sen efter swedish A?

    Utifrån hur det ser ut nu, så kan man väl säga att jag undrar hur min behörighet kommer påverkas jämfört med om jag fortsätter på Na,na nu.

    En nackdel med IB är om min svenska försämras, vilket jag hoppas den inte gör. Fler nackdelar? Har hört att IB är väldigt svårt, men det är väl som ett vanligt Na-program?
    • vilsenpånatur :

      Vet att kurserna i matte och naturämnena bygger på varandra, men menar så jag inte kommer behöva gå igenom/läsa om innehållet

    • Milla : Är det en svensk gymnasieskola som du vill läsa IB på - utomlands? Vilken skola utomlands vill du läsa IB på?
    • vilsenpånatur : Har ingen speciell, men gärna utomlands. Det jag kan få stipendium till
    • Milla :

      Det underlättar så klart om du får stipendium men det brukar inte täcka alla kostnader. Familjerna (elevens familjer) brukar behöva bekosta ganska mycket själva, ändå, tyvärr. Oavsett stipendium, så är det dina vårdnadshavare som kommer bestämma var du bor fram tills dess du fyller 18år och utan deras godkännande kommer du inte kunna flytta till annan adress (och ännu mindre till utlandet). Eftersom du skriver att du vill läsa utomlands, kika gärna på de svenska skolorna utomlands, även om de inte har just IB-programmet (där ska du kunna läsa svenska och chansen att få terminsavgifter betalda av kommunen borde vara bättre/större om du ansöker om det för att läsa på en Svensk skola). Se gymnasieguiden.se/gymnasium?utomlands

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag undrar hur realistiskt är det för dig att kunna läsa på gymnasienivå utomlands? Om du vill läsa IB-programmet så finns det även i Sverige.
    Allmän information om IB-programmet på svenska och på engelska kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    Vilka svenska gymnasieskolor som erbjuder IB kan du se i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?IB
    Titta också särskilt på Scandinavian-school-of-brussels som hör till de så kallade "svenska skolor utomlands" där eleverna bör bland annan kunna läsa svenska + det kan (förmodligen) bli lättare att få din kommun att betala terminsavgifter till skolan så att du eller din familj slipper göra det själva.
    Detaljerna kring kurserna och om du ska behöva läsa om samma kurs eller inte är väldigt "små bekymmer" i sammanhanget, tycker jag - det löser sig på något sätt ändå... om du nu kommer in på en utbildning utomlands (på gymnasial nivå). Det finns ett stort antal olika hinder, dock (tyvärr).
    För det första, så är det dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor fram tills du fyller 18år. Om dina vårdnadshavare godkänner att du ska försöka komma in på en gymnasial utbildning utomlands, då måste de också åta sig alla kostnader som tillkommer och det kan bli väldigt dyrt. Det är inte alla svenska kommuner som betalar terminsavgifterna (den frågan måste du ställa till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd) men även om kommunen åtar sig betala terminsavgifterna till den utländska skolan, så tillkommer det många olika kostnader: för resor, för boende, för mat och andra levnadsomkostnader och det är då du själv eller dina vårdnadshavare som måste stå för det. Har du undersökt frågan om din familj har råd?
    Sedan tillkommer det en fråga om du kommer bli antagen till IB. Det är rätt "speciellt" att läsa på IB. Det stora skillnaden mot den svenska gymnasieskolans nationella program är att eleverna på IB läser i två år och sedan ska klara ett antal slut-examinationer som är samlade precis i slutet av utbildningen. Klarar man inte de examinationerna, får man inte diplom som ger behörighet till eftergymnasiala studier och att "rätta till det" får man - enligt vad jag vet - endast 2 försök (två möjligheter till "re-takes").
    Det går inte heller att "komplettera" IB på något sätt, inte i Sverige i alla fall. De som gick IB och inte uppnådde i slutet av utbildningen kraven för diplom som skulle ge dem behörighet till universitetsstudier, söker sedan läsa på allmänna kurser på folkhögskolorna och hoppas att de kommer in där (inte säkert det...). Ett annat alternativ blir i så fall att läsa in hela sin gymnasiekompetens på komvux vilket tar (i värsta fall) 3 läsår.
    Jag vill inte skrämmas, utan vill bara påpeka att det är rätt stora skillnader mellan nationella svenska program och IB som är ett internationellt program. Hur svårt kan det vara att klara IB? - Det finns de som klarar det, men tänk på att all undervisning är på engelska, att du måste samla på dig stora mängder kunskap som du efter två år ska redovisa under en intensiv test-period och om du ska flytta hemifrån för de studierna och t o m till ett annat land, så tillkommer det också svårigheter i att "finna sig i den nya omgivningen".
    Vad gäller svenska språket... du skriver att du lär inte glömma svenska på 2 år och det stämmer men för behörighet till svenska universitetsutbildningar behöver du få godkänt betyg i gymnasial kurs svenska 3 som läses på gymnasiet, i Sverige, under år 3. Du läser nu svenska 1, nästa år - om du fortsätter på din nuvarande utbildning kommer du läsa svenska 2 och under årskurs 3 kommer du läsa svenska 3. Det ingår även litteraturkunskap (att ha läst och analyserat på bra/rätt sätt innehåll i ett antal skönlitterära böcker) i högre kurser i svenska på gymnasienivå. Om man läser svenska 2 och 3 på komvux tar det 10 veckor på heltid (alltså är det 400 timmars studieinsats på de två kurserna, sammanlagt).
    Jag säger inte att det är omöjligt för dig att läsa IB programmet och t o m läsa IB utomlands. Men jag menar att det finns ett antal hinder som tyvärr kan bli "oövervinnliga" t.ex om din familj inte har råd att betala allt det som behöver betalas för. Du kan börja med att be om dina vårdnadshavarens godkännande och om du får det, kontakta sedan din kommun med frågan om de kommer betala terminsavgifter till en "viss skola" utomlands (uppge vilken skola det är, för att det ev kan spela roll för att få rätt svar från din kommun).
    Att vilja bekanta sig med andra kulturer är en fin tanke och jag kan inte säga emot det men det är tyvärr inte så att alla i gymnasieålder i Sverige som vill läsa utomlands kan göra det: ofta är det ekonomin (att familjerna inte har råd) som sätter käppar i hjulet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • vilsenpånatur : Tack så mycket!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!