Förvirradstudent123

    Hej, Jag har studerat ekonomi på gymnasiet, och sen gjort ett naturvetenskapligt basår som ger mig behörighet till naturutbildningar. Jag har som ambition att söka läkare till hösten, men innan dess vill jag läsa på komvux för att fila på mina kemikunskaper och se till att jag är bra förberedd för utbildningen. Jag tänkte läsa kemi 1 och 2. Min uppfattning är att skulle jag söka in som det ser ut nu så hade jag sökt in med mina gymnasiebetyg från ekonomilinjen, men att kurserna jag har läst på mitt naturvetenskapliga basår bara ger mig behörighet. Alltså söker jag in på BII kvoten, men med mina ekonomi betyg. Min fråga är egentligen, ifall jag valde att läsa kemi 1 och 2 på komvux och då får betyg i dessa ämnen, skulle det påverka mitt meritvärde? Isåfall hur? Jag har hört att eftersom kemi 2 är den kurs som är krav för behörighet så skulle bara betyget i denna kursen påverka, stämmer det? Jag vill helst läsa kurserna utan att de skulle påverka mitt meritvärde, eller skulle alternativt kunnat tänka mig att läsa kemi 1 om den inte skulle påverka meriten och sen se om jag vill läsa kemi 2 också beroende på hur 1 går. Kort och gott vill jag egentligen bara veta hur att läsa någon av dessa kurser skulle påverka mitt meritvärde när jag sen söker läkarlinjen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i den situationen du beskriver blir det så här: betyget i kemi1 kan inte räknas in. Betyget i kemi2 kommer räknas in ENDAST OM DET HÖJER DITT MERITVÄRDE. Om det är så att du inte har alla A-betygen i ditt examensbevis från gymnasiet och får A i kemi2, då kommer inräknande av det betyget höja ditt snittbetyg (jämförelsetal) och med det också höja ditt meritvärde och då kommer antagning.se göra det. I annat fall så räknar de inte in betyget i kemi2 (för att det behöver de inte göra, eftersom du är behörig genom dina studier på basåret).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare