jasmin9898

    Hej! Jag har gått på gymnasiet men har ingen gymnasieexamen. Nu är jag 25 år gammal och vill studera till djurvårdare där jag jobbar på djursjukhus. Vad är den snabbaste vägen och ta för att bli djurvårdare? Behöver jag gymnasieexamen för att studera till det eller behöver jag bara ha godkänt i vissa ämnen för att plugga till djurvårdare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag undrar om du i din fråga menar att du vill plugga till Djursjukskötare på SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet. Djursjukskötare är ett yrke som kräver legitimation från Jordbruksverket och examen från djursjukskötarprogrammet är ett måste. Det är strikt vilken behörighet man måste ha för att kunna komma in på SLU; och till alla svenska högskole-universitetsutbildningar krävs alltid även grundläggande behörighet, som man kan uppnå på några olika sätt. Svara gärna om det är det yrke du menar när du ställer din fråga. Du får annars kika på Framtid.se/yrke- Djursjukskötare.
    Om du, däremot, menar att du vill utbilda dig till Djurvårdare/Djurskötare då ligger grundutbildning på gymnasial nivå och det finns också påbyggnadsutbildningar, t.ex inom yrkeshögskola. Kika gärna på framtid.se/yrke/djurvardare-djurskotare
    Utbildningsutbud förändras... just nu hittar jag endast en utbildning inom yrkeshögskola inom det område som du är intresserad av, se utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvårdare - det är svårt att komma in på den YH_utbildning; många söker och konkurrensen är tuff. För särskild behörighet krävs Godkända betyg i följande gymnasiala kurser kurser (eller motsvarande kunskaper): Biologi 1, Djurens biologi och Engelska 6. Yrkeserfarenhet krävs också: i minst 6 månader på heltid. Yrkeserfarenhet måste vara införskaffad efter avslutad gymnasieutbildning. Yrkeserfarenheten ska vara relaterad till service och kundbemötande, till exempel från arbete som undersköterska, inom hotell- och restaurang, som säljare eller kundtjänstmedarbetare. Men "bara för att" man blir behörig, så kanske man ändå inte kommer in. Som sagt, enl.de uppgifter jag har tillgång till, så är det väldigt många som söker till den utbildningen och konkurrensen är mycket hård.
    *****
    Vad gäller kunna läsa till djurskötare på gymnasial nivå så är det svårt att hitta den möjligheten som vuxen. Utbildningarna kan finnas inom komvux... Se om någon passande utbildning finns i komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om inte - fråga om komvux i din kommun skulle godkänna en "interkommunal ansökan" (alltså köpa en plats för dig på komvux i en annan kommun); komvux i din kommun kan svara Nej på den frågan, och i så fal kommer du tyvärr inte bli antagen till komvux i en annan kommun. Om komvux i din kommun säger Ja, konkurrerar du om plats på komvux i andra kommuner på samma villkor som kommunens egna invånare... Komvux prioriterar anta de som har "störst behov av utbildning" (men det kan tolkas olika i olika kommuner.. vem som har störts behov av utbildning...).

    Studie- och yrkesvägledare