Alex
    Hej, läser ett utökat program på Bräckegymnasiet i Göteborg (programmet heter: Byggnadssnickare inriktning mot arkitekt & ingenjör) och jag vill söka till civilingenjör i maskintekning på Chalmers. Jag förstår inte hur jag ska räkna mitt meritpoäng nu när jag läser ett utökat program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!
    Du måste uppfylla kraven och få ut Examensbevis från gymnasiet (eller senare - efter gymnasiet - från komvux). Om du får ut examensbevis från gymnasiet i slutet av år3, kommer det i det dokumentet stå vilka kurser som är för dig U-kurser, utökat program. De är markerade med "U".
    Av de kurser som i gymnasieexamensbeviset är markerade med "U" räknas i ditt jämförelsetal endast de betygen som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger dig Meritpoäng.
    Till civilingenjörsprogrammen brukar - för särskild behörighet - krävas godkända betyg i fysik2, kemi1 och matte 4, då är de betygen i de kurserna som alltid kommer räknas in, även om de kurser är i ditt examensbevis U-kurser.
    Till högskoleutbildning, i Sverige, söker man i betygsgrupper med Meritvärde.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet/snittbetyget + ev.meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetalet.
    Vilka kurser som räknas in i ditt jämförelsetal, som är detsamma som snittbetyget? Jo, alla kurser som i ditt examensbevis inte är markerade med "U" (med undantag av gymnasiearbete) + av de som är markerade med "U" endast kurser som krävs för särskild behörighet, t.ex fysik2, om den i ditt exam.bevis blir "u-kurs".
    Fråga SYV på din skola eller se i din Individuella studieplanen vilka kurser som i ditt examensbevis blir U-kurser, utökade.

    • : för att få ut examensbevis från gymnasiet kan jag välja själv vilka kurser som ska ingå eller hur funkar det?
    • : och de kurser som ger mig meritpoäng. räknas då kurser som jag har högt betyg i eller bara matte, moderna språk och engelska?
    • Mikael :

      för dig som läser mot examensbevis - finns info om meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och kort svar: det är Eng7, Moderna språk 3 och 4 samt högre mattekurser. Vad gäller examensbevis från gymnasiet så är det ganska strikt vilka kurser som får ingå. Finns många obligatoriska kurser, som alla måste ingå. det som är valbart är "tillräckligt antal poäng från listan på vilka kurser som på just det programmet får läsas som Programfördjupning" + 200poäng vilka kurser som helst inom Individuellt val. alla kurser inom en av inriktningar måste, alla, ingå också.