Signe
    Hej!
    Jag går andra året på samhäll och har tidigare gått på IB programmet (jag hoppade ner ett år ska jag också tillägga).
    Jag klarade aldrig matten i ettan på IB och ska göra en prövning i matte 1B i mars.
    Men, jag har nästan intill börjat bråkat med min rektor om att ta bort matten nu i tvåan på samhäll (matte 2b) och sen nästa år också.
    Men det är inte någon som lyssnar. De tycker inte det är en bra idé då de säger att det ”ej är bra för din framtid.” Det är ingen som har brytt sig om mitt mående på denna skola innan så förstår inte varför de skulle bryr sig om min framtid nu helt plötsligt.
    Jag lider av depression & panikångest och har också läkarintyg. Matte är mitt ”må dåligt” ämne och det skulle underlätta för mig jättemycket att slippa det nu resterande tid av gymnasiet och ta tag i det sen på komvux istället, det blir för rörigt i mitt huvud annars.
    Jag undrar vad tycker du som läser detta att jag borde göra? Som sagt lyssnar ingen vuxen på skolan på mig (varken speciallärare, mentor, mattelärare eller rektor).
    Vad kommer konsikvenserna bli sen efter gymnasiet av att ta bort matte kurserna helt i både tvåan och trean?

    Tack för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,

    på Samhällsvetenskapsprogrammet är matte 1b och 2b Obligatoriska kurser; de får ej tas bort. Däremot kan man med F i matte 2 ta ut examensbevis men i matte 1 måste man ha godkänt betyg; i annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    Gymnasieskolans uppgift är att ge elever kurser som ger dem möjlighet att ta ut examensbevis.

    Att du inte mår bra är beklagligt. Om du har intyg som sjukskriver eller läkarutlåtande som rekommenderar att du läser på deltid, prata med kurator på din skola.

    På Humanistiska och på Estetiska programmen läser man endast matte 1b, inte mer matte /i alla fall inte som obligatoriska kurser/. Kan du byta till ngt. av de programmen?

    Ännu ett alternativ skulle vara att skriva in dig på IM, Individuellt alternativ - där kan du läsa på deltid och kombinera studier med praktik. Du kommer i så fall inte uppnå kraven för examensbevis - i alla fall inte inom "vanlig tid" - kanske under längre tid, ett år längre studier på gymnasiet, t.ex. Eller så kan du, precis som du skriver i din fråga - komplettera på komvux.
    På komvux kan man inte heller ta ut examen från Samhällsvet.programmet utan betyg i matematik 2. F-betyg i matte 2 kan man ta in i sitt examensbevis. Det drar ner jämförelsetal ganska mycket  men man får i alla fall Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Har du kontakt med kurator? Du kan be att via skolsköterskan få kontakt & träffa en skolpsykolog. Med läkarintyg kan du säkert få anpassad studieplan och läsa på deltid - men du kommer i så fall inte uppfylla kraven för examensbevis.
    Så länge du läser på "ett vanligt samhällsvet.programmet" och ej har läkarutlåtande som rekommenderar att du läser på deltid, kan inte personal på din skola ta bort matte 2 /efter som det är en obligatorisk kurs på SA-programmet/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA