Caroline

    Hej! Jag har planer på att läsa till sjuksköterska. Läste barn och fritidsprogrammet på gymnasiet och håller just nu på att komplettera 4 kurser (100 poäng var) på komvux. Hur gör jag för att räkna ut mitt meritvärde när jag då har läst totalt 2800 poäng efter dessa då kurserna jag läst till är bara för att bli behörig. Vilka kurser ska jag ta bort när jag ska följa mallen för uträkning? Om jag sedan räknar ut meritvärdet och ser att jag inte kommer komma in genom betygen var är ett tips för att höja meritvärdet då? Eftersom högskoleprovet inte är ett alternativ då det nu är inställt igen. Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Caroline!
    Meritvärde är summan av meritpoängen och jämförelsetalet. Jämförelsetalet är = snittbetyget på de kurserna som räknas in.
    Vilka kurser ska räknas in?
    Jo, alla kurser från ditt EXAMENSBEVIS exkl.gymnasiearbete, alltså betyget i gymnasiearbete (E) räknas inte in.
    Om du i ditt examensbevis har "U"-markerade kurser (utökat program), gäller särskilda regler om vilka av de U-kurserna som räknas in.
    De kurser som du läser på komvux för behörighet, ska alla de betygen Också räknas in. du tar inte bort några kurser från ditt examensbevis, förutom gymnasiearbete.

    Du går gärna kika på informationen på gymnasieGuiden.se/merit
    **** **** ****
    Du frågar också hur du kan höja ditt meritvärde. Då tänker jag i första hand på meritpoängen. Godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Moderna språk 3 ge + 0.5 och mod.språk 4 + 1.0 meritpoäng.
    Sjuksköterskeprogrammet kräver matte 2, och därför ger matte 3 + 0.5 meritpoäng och matte 4 ännu + 0.5 men totalt kan man få max 2,5 meritpoäng.