Aron
    Hej! Som rubriken lyder så undrar jag om det är en bra idé att arbeta inom HR-områden när man har en socionomexamen. Som jag har förstått det så är det möjligt men jag har även läst att det kan vara svårt att konkurrera på arbetsmarknaden då man föredrar HR-personal som är personalvetare eller ekonomer i grunden.

    Personligen så finner jag socionomprogrammet att vara väldigt intressant men om det är HR man vill arbeta med så kanske man borde tänka om? Är det kanske möjligt att läsa till en master där fokus läggs på organisationsverksamhet och personalfrågor, och på så vis lättare kunna få arbete inom HR-områden som socionom? Tack på för hand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aron!

    Det är arbetsgivare som väljer vem de vill anställa - av alla de som söker varje tjänst. Hur varje enskild arbetsgivare tänker, är det ju ingen som vet. Vilka dina blivande konkurrenter blir, vet vi ju inte heller. De företag, som du vill jobba på, kanske ännu inte finns och den arbetsgivaren som du ska söka jobb hos, kanske ännu inte är en arbetsgivare utan studerande. :)

    Vi pratar om någonting som ligger flera år framåt i tiden - och arbetsmarknaden kan förändras på några år ganska mycket.

    Det som jag kan råda dig till är att läsa i jobbannonserna för att se vilken kompetens som arbetsgivare efterfrågar idag. Du kan också ringa till några "kontaktpersoner" som står uppgivna i de annonserna och fråga om det skulle gå bra att söka jobbet om man är utbildad Socionom med någon sort påbyggnadsutbildning (och i så fall vilken påbyggnads utbildning som de skulle rekommendera).

    Du kan också fundera över om du kan tänka dig att starta eget och bli din egen företagare och kanske arbetsgivare åt andra personer. I så fall bestämmer du själv vilken kompetens som du behöver och vilken kompetens du vill att dina blivande anställda har. Eftersom du är intresserad av HR, tänker jag i första hand på "Head-hunting" och Bemanningsbranschen, som du ev skulle kunna starta företag inom.

    Och sist, men inte minst - så tycker jag det är alltid en bra idé att läsa det som man är intresserad av och det som känns "rätt". :) Det finns inte något jobbgaranti och man kan ej vara säker på att få jobb, oavsett vilken utbildning man satsar på - så varför inte läsa det som man vill läsa?

    Socionom är en mycket bred utbildning och ger möjlighet till många olika vidareutbildningar. Som socionom kan du jobba på väldigt många olika ställen, vilket du säkert vet mycket om redan. :)

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte