Marmar

    Hej, jag är intresserad av att plugga till biomedicinsk analytiker laboratoriemedicin. Jag fick höra att man räknar ut meritpoäng enligt de krav som universitet har. Och enligt deras behörigheter. Jag har gått naturprogrammet så jag har läst de kurser som krävs. Men när det kommer till meritpoäng hur kan jag själv räkna ut de? Ifall vissa ämnen som t.ex. historia kan få extra merit eller mindre merit beror på vad universitet tycker. Jag fattar inget av det skulle någon kunna förklara för mig snälla.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    reglerna kring meritpoäng ändrades flera gånger under ganska kort tid... men det behöver du inte fördjupa dig i. Du som gick ut gymnasieskolan året 2014 eller senare och har examensbevis från gymnasieskolan eller från komvux finner de reglerna kring meritpoäng som gäller för dig på gymnasieGuiden.se/MERITPOÄNG
    LÄS GÄRNA information på gymnasieguiden.se ang.meritpoäng (snabblänk ovan).
    Du kan få + 1.0 för godkänt betyg i engelska 7.
    Du kan få upp till + 1.5 meritpoäng för godkända betyg i kurser inom ämnet Moderna språk.
    Du kan få upp till + 1.5 meritpoäng för godkända betyg i kurser inom ämnet Matematik.
    Men maximalt antal meritpoäng är 2.5. Ingen kan få fler än 2.5, alltså.
    **********
    Vad gäller det faktum att meritpoängen beror även på vad din högskole-universitetsutbildning kräver så stämmer även det men endast inom de ovan nämna ämnena. Eng7 krävs ej för någon svensk högskole-universitetsutbildning (i alla fall enligt vad jag vet och vad som gäller nu, våren-sommaren 2023). Reglerna kan ändras över tid. Jag svarar dig ang.vad gäller just nu och för just din situation. Eftersom eng7 ej krävs, då ger godkänt betyg i eng7 alltid + 1.0 poäng (merit-extrapoäng).
    Kurserna i ämnena moderna språk och matematik kan krävas för särskild behörighet. Att kursen mod.språk 3 krävs är ganska ovanligt men ändå förekommer, t.ex om man vill utbilda sig till Språklärare.
    BMA-programmen kräver (för särskild behörighet) matte. Kan finnas BMA-program som kräver matte 3 eller matte 4. Om du söker till ett program som kräver matte 3, då får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte4. Men om du söker till ett program som kräver matte 4, då är matte 4 inte någon "extra-onödig" kurs utan det du Måste ha för att bli behörig och då ger inte matte4 dig några meritpoäng. Så, du kan i samma ansökan till program med samma namn få olika meritvärden (om ett av programmen kräver matte 3 och ett annat kräver matte 4).
    Om du ännu inte har godkänt betyg i eng7 så är det bra om du läser den kursen. För det första så får du + 1.0 som meritpoäng (men endast i fall du inte redan har max antal meritpoäng) och för det andra, är det alltid bra att kunna mer engelska.

    Studie- och yrkesvägledare