Oliver
    Hej.

    Jag har ansökt till högskoleutbildningar som har olika behörighetskravsnivåer. Mitt förstahandsval är Civilingenjör i Datateknik (KTH), vilken kräver att man har läst Matematik 4 (bl.a) för att vara behörig. Mitt andrahandsval är Högskoleingenjör i Datateknik (KTH), vilken kräver att man ska ha läst Matematik 3c för att vara behörig.
    Jag har förstått att man får meritpoängom om man har läst kurser högre än den som krävs för att vara behörig.

    Min fråga handlar om hur mina meritpoäng kommer att räknas som följd av att min ansökan innehåller utbildningar med olika kravsnivåer.
    Enligt Civilingenjörsutbildningens kriterier får jag inga extra meritpoäng i mitt betygssnitt, men enligt Högskoleingenjörsutbildningens kriterier får jag 0.5 meritpoäng som tillägg i mitt betygssnitt, eftersom jag har läst Matte 4-kursen.

    Hur räknar skolan mina meritpoäng när ett sådant fall inträffar?
    Kommer de räkna ett meritvärde utifrån mitt förstahandsvals krav, och sen om jag inte blir antagen till den, ett nytt meritvärde utifrån andrahandsvalets krav, osv, eller bara ett enda meritvärde som de jämför med antagningskraven för alla utbildningar jag har rangordnat i min ansökan?

    Tack på förhand för hjälpen.
    • : Nu när jag har kollat in på min antagningsprofil igen ser jag att jag har separata meritvärden på varje utbildning på min lista.
    • Peter : Ja, det är rätt - du bör ha Separata meritvärden - på varje alternativ till högskola, som du sökte.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver, om behörighetskraven är olika, kan man ha Olika meritvärden; som i ditt fall beror på att du har Olika antal meritpoäng: "noll" - till förstahandsval och 0.5 - till andrahandsval.
    Du kunde dock ha samma meritvärde, om du t.ex hade godkända betyg i engelska 7 och i matematik 5 samt i moderna språk 3 ( du hade då max antal meritpoäng ) - och då har man samma meritvärde om man har samma betyg och samma antal meritpoäng ... men i ditt fall är det olika meritvärden till dina olika alternativ. Du har förstått hur det funkar.
    Vi önskar dig lycka till med din ansökan!
    Hälsningar

    Peter syv