Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sista dag för komplettering av universitetsansökan till VT24 blir den 1 december 2023. Det kan du se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum Om din kurs slutar 22 december kan du inte komplettera med betyget 1 december... så du kommer få svar OBEHÖRIG från antagning.se
    Om din utbildning öppnar för SEN ANMÄLAN ska du i så fall kunna göra Sen anmälan (när du gör sen anmälan måste du vara behörig), så du ska kunna göra sen anmälan om din utbildning öppnar för sen anmälan när du är behörig. För sen anmälan öppnar endast de utbildningar som inser att de inte fick tillräckligt antal behöriga sökande.
    Din alternativ är att
    - försöka läsa snabbare och få betyget innan 1 december så att du kan komplettera med betyget senast 1 dec 2023;
    - om du anser att du har kunskaper som krävs för godkänt betyg i kursen, kan du försöka hitta en prövning med syfte att få godkänt betyg innan 1 december 2023;
    - inse att du inte hinner bli behörig och planera för att söka till "din utbildning" vid ett senare tillfälle:
    - hoppas på att din utbildning öppnar för SEN ANMÄLAN och göra anmälan så fort du blir behörig;
    - kika på andra utbildningsalternativ där du inte behöver den kursen som du läser till 22 december. Du kan t.ex kika på utbildningar inom yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare