Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    generellt sett är det lätt att få LiA-plats och senare jobb efter examen från yrkeshögskola. Det beror på att YH-utbildningar beviljas start endast om bedömning av experter har gjorts att det finns behov av just den kompetensen på arbetsmarknaden. Med det sagt, kan jag dock inte garantera att just du lätt få LiA-plats och/eller jobb efter din yrkeshögskoleexamen.
    Hur bra man lyckas med anskaffning av LiA-platser och att få jobb efter examen beror på många olika faktorer, bland annat på hur "kräsen" man är (om man t.ex endast vill vara på en arbetsplats som ligger på gångavstånd från bostaden och inte vill pendla lite längre bort, kan det bli svårt - om det är endast en arbetsplats som har den perfekta geografiska placeringen men inte kan ta emot just dig...).
    Är man flexibel och lite envis och ger sig inte i första taget, brukar det ordna sig!

    Studie- och yrkesvägledare