Romeo
    Hej!

    Det är så att jag vill börja studera några kurser på distans på grund av jobb. De kurser jag vill studera är Historia 2a, Naturkunskap, samhäll 3. På dessa kurser behöver jag göra slutprov på plats då detta inte är kurser som matte att man behöver göra prov på plats svårt att göra matteprov på distans men då dessa kurser jag vill studera är mer teori baserat med mycket inlämningar behöver jag då göra prov eller slutprov på plats?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej; distansstudier - är ett samlingsnamn för ett stort antal olika utbildningsformer som t.ex kan vara "distans Med Obligatoriska träffar" eller "distans-flex". Det gemensamma för dem är att man ej behöver sitta i skolan varje skoldag... men det är väldigt-väldigt olika: t.ex "heldistans" brukar vara så att man kanske inte alls behöver komma till skolan... men det får man kolla upp just med den skolan, direkt.
    Även om det är Heldistans och man ej behöver skriva provet på skolan, utan kan göra det hemifrån, så har skola rätt att kalla in de studerande (t.ex vid misstanke om fusk eller för någon "stick-kontroll" ...). Man måste därför vara i princip beredd att åka till skolan, om man blir uppmuntrad till det (får kallelse att "inställa" sig på skolan).