Hej Olivia,

    alla får söka till komvux men komvux har begränsade ekonomiska resurser och måste också prioritera ge plats åt personer med kort tidigare utbildningsbakgrund (detta enligt Vuxenutbildningsförordningen). Med "kort utb.bakgrund" menas i första hand de som saknar grundskolekompetens, och i andra hand de som endast har grundskolekompetens, men inte läst på gymnasial nivå, och i tredje hand - de som har oavslutad gymnasial utbildning.

    Det praktiska resultatet blir att man med godkända betyg (och här spelar det ingen roll om det är E eller B man har i betyg) hamnar sist i kön och platserna räcker då inte till, i alla fall som oftast. Chansen är därför minimal att kunna få plats. Det är inte förbjudet att söka till varje ny antagningsomgång i hur många år som helst och någon gång kanske kan man ha tur och pengarna på komvux i just din kommun räcker även för de som vill läsa för konkurrenskomplettering.
    Det är alltså inte realistiskt att förvänta sig att få plats på komvux för att läsa upp godkända betyg till högre betyg, men ingen kan förbjuda dig att göra ansökan. Om SYV på komvux säger t.ex "du får inte läsa upp redan godkända betyg" så menar hen att "jag är nästan hundra på att du kommer få svar PLATSBRIST".