Kiru

    Hej ni kanske har sätt min kommemtar nånstans på den här sidan, men jag vill få en sorters tips/ direkt svår till mig. Jag började i en gymnasium, som jag känner mig bekväm i dem senaste dagarna. Jag fick i alla fall en kompis som jag hänger med på rasterna osv. Men dagen innan första gymnasie dagen hade jag ångrat mitt val och därför hade jag stått på 5 gymnasieskolors intresselistor. Den här veckan ringde dem mig o några lät mig prova på dagar. Mitt första val lät mig vara hos dem idag o sen lät dem mig att tänka på om mitt val resten av dagen o komma med ett svar om att tacka nej eller ja till platsen. På skolan jag var på idag gick elever som jag visste jag inte skulle hänga med, men det var en person som kom pratade med mig o jag vill då verkligen prata med hans kompis gäng för att se om det passar mig,men fick aldrig göra det. Nu sitter jag på balkongen o ställer samma frågor till mig själv igen o igen o igen. Det är samma program men olika inriktningar jag ska byta till. Jag fick också höra att skolan har egna två inriktningar och därför kommer vi elever att blandas typ varje år. Det gillar jag mindre om.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kiru;

    du växer och mognar för varje dag; vad du tycker, tänker och vill kan ändras många ggr innan du blir klar med gymnasiet; kompisar kan också byta skola eller flytta till en annan stad, t.ex om deras föräldrar får jobb i andra städer och hela familjen flyttar... man bör inte "hänga upp sin lycka" på vilken kompis som går i samma klass med dig just nu. Man kan också vara kompisar utanför skolan, på fritiden.
    Även lärare på skolan kan sluta... t.ex bli föräldralediga eller gå i förtidspension.
    I princip allt kan ändras och det - när som...
    Det kan därför kanske vara smart att välja en skola dit du snabbast kommer från din bostad; du sparar mycket tid och energi på att slippa pendla långt. Den tiden som befrias - kan du lägga på ngt. annat trevlig, på en hobby eller på att ha mer tid för kompisar (utanför skolan).
    Samråd gärna med din familj - de känner dig väl: Du kan också prata med kuratorer - både på din nuvarande och på den nya skolan.
    Vi på Fråga SYV som inte alls känner dig, hur kan vi ge råd ang. vilken skola som kommer passa dig bäst både imorgon och under 3 år framåt... du kanske ändrar dig om ett år och vill gå ett helt nytt program, till exempel?
    Det händer att elever byter program några ggr innan de slutligen tar gymnasieexamen. Det är inte ovanligt att man läser på gymnasiet upp till sex år, i stället för 3 år.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Den skola som jag provade på idag har en kurs som jag älskar som en valbar kurs vilket är animation. Något som jag har lärt mig under skolan är att det man älskar att göra hemma är helt annurlunda i skolan om det ämnet finns. Det blir mycket teori o jobbigare.

      Tack så jätte mycket för svaret.

    • Milla : Fråga syv önskar dig lycka till och kommer att hålla tummarna för dig!
    • : Tack så jätte mycket du o alla studie och yrkesvägledare på den här sidan. Ni har verkligen hjälpt mig med många saker. Ni har hjälp genom att ge mig super viktiga informationer och genom att ge mig hopp. Jag är så tacksam över den här sidan. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort.
    • Milla : Så bra!
    Läs alla kommentarer