Helena9w730

    hej jag går i gymnasiet i första året och jag går på VO och jag vill bytta skola för jag gick i min nuvarande 2 månader fast problemet är att jag är IMV men jag får gå vanliga kurserna med min klass och mattematik med min klass fast att jag har F i det och jag vill bytta men den skolan jag sökte till säger att IMV är fullt och jag vill helst inte stanna i min klass för det är obekvämt vem kan jag kontakta istället för yrkesvägsledaren kan jag kontakta rektorn i den skolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt att kontakta all personal på alla skolor, det kan ingen förbjuda dig men om den skola dit du vill byta inte har plats i IMV, så kommer du tyvärr inte bli antagen, oavsett vem du kontaktar - tyvärr måste jag ge dig det här svaret (ledsen för det men kan inte göra något åt saken).
    Prata med kurator på din skola, förklara varför det är, som du skriver i din fråga, "obekvämt" för dig att gå i just den skolan. Om kuratorn tycker det finns särskilda skäl så kan hen kanske hjälpa dig byta skola (kanske inte till den skolan som du helst vill byta till men kanske till ännu "tredje" skola). Vet inte om jag kan ge dig några andra råd... Försök få godkänt i matematik grund och sök till år1 på vilken skola du vill - till nästa höst! - det kanske blir en bra lösning för dig!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Helena9w730 : jag kontakta syv i den skolan och då sa hon att hon kan kontakta mig när det finns plats och jag vet inte hur lång tid det kan ta för att jag inte vill missa något för om jag kommer såhär sent blir det svårt för mig att hänga med finns det personer jag kan kontakta förutom yrkesvägsledaren för att göra det här letare för jag känner mig inte så glad i min klass och det finns inget annat val än att bytta kan du ge mig exempel på vem jag kan kontakta istället
    • Milla : På varje skola är det Rektorn som är ytterst ansvarig, så kontakta rektorn, är mitt råd.
    • Helena9w730 : jag ska göra det men vad är det rektor kan hjälpa mig med finns det speciella saker som rektor kan hjälpa mig med för jag vill verkligen bytta skola
    • Milla : Om ingen plats finns så kan inte rektorn göra ngt., det är i alla fall vad jag tror. Men, eftersom, det är just rektorn är ytterst ansvarig, så får du fråga honom/henne. Om rektorn bekräftar att det inte finns ngn plats, så får du vänta på att skolan hör av sig till dig om någon plats befrias och du ska i så fall kunna bli antagen. Det går tyvärr inte alltid att få plats på just den skolan där man vill läsa och detta oavsett vem man kontaktar och hur envis man är. Det är kan tyvärr bli Nej som svar, oavsett hur många gånger man frågar.
    Läs alla kommentarer