Ellen
    Jag är jätteintresserad av människor, hur vi fungerar socialt med varandra och i förhållande till samhället. Mina hjärtefrågor handlar om jämställdhet och allas lika värde och detta är något jag verkligen vill arbeta med i framtiden, på företag eller andra verksamheter både i privat och offentlig sektor.

    Jag undrar vad det är lämpligast för mig att plugga? Beteendevetenskapligt kandidatprogram på 180 hp och sedan en master i genusvetenskap? Eller genusvetenskap 180 hp och sedan en sociologikurs? Eller kanske något helt annat?

    Hur tror ni att jag ska lägga upp mina studier på bästa sätt?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej Ellen,
    du vill jobba med jämställdhetsfrågorna.
    Du har hittat två jättebra utbildningsalternativ själv.
    Jag vill även påpeka att även lärare, andra pedagoger, jurister samt chefer arbetar med jämställdshetsfrågorna.
    Det finns en del mindre kända utbildningar, som t.ex. Utbildningsproducent, se på http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/utbildningsproducent-blended-learning som kan vara av intresse för dig.
    Det finns inte några anställningsgarantier. Det kan vara svårt att hitta jobb efter utbildningen. Just YH-utbildningar har väldigt bra statistik på den punkten. Du kan se alla YH utbildningar på www.yhguiden.se.

    Som jag redan har nämnt, du har själv hittat två mycket bra alternativ. Tyvärr, kan ingen lova dig att du får jobb efter den ena alternativet lättare än efter den andra.
    Du bör därför söka den utbildning som lockar dig mest.

    Det som kommer att underlätta för dig att hitta jobb är - om du kan tänka dig att flytta, om du kan jobba deltid, om du kan flera språk.

    Jag hoppas att mitt svar blir till någon hjälp för dig!
    Du får gärna återkomma om du har andra frågor!
    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
    SYV Ludmila