Hej
    Hej!
    Under den senaste tiden har jag funderat på att läsa kognitionsvetenskap på Linköpings universitet. Det låter intressant, men inte utmanande för mig. Därför har jag funderat på civilingenjör. Vilka yrken eller vidare studier kan jag läsa efter kognitionsvetenskap? Eller ska jag satsa på civilingenjör eftersom jag läste naturvetenskap med inriktning naturvetenskap på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva!

    Med kandidatexamen i kognitionsvetenskap får man en bred och kvalificerad teoretisk kunskap om hur biologiska och maskinella system bearbetar och kommunicerar information. I en komplex och föränderlig värld är detta användbar kunskap om man t.ex vill arbeta med:

    IT-system

    interaktionsdesign

    riskfrågor i människa-tekniksystem

    kommunikationsstrategi

    reklam

    försäljningsstrategi - se information om yrket Teknisk säljare,

    teknisk information.
    Det kan finnas utbildningar på avancerad nivå (magister- och masterprogram) som man kan söka med kandidatexamen i kognitionsvetenskap men eftersom utbildningsutbud fastställs inte på flera års "förhand", kan man idag ej uppge vilka program på avancerad nivå som blir sökbara för dig efter kandidatexamen. Studievägledare på de institutioner där utbildningar i kognitionsvetenskap ges bör kunna ge mer information, så kontakta gärna dem. Men börja med att läsa all information du hittar på de hemsidor som berättar om utbildningar i kognitionsvetenskap. På de flesta lärosäten finns de så kallade Studerandeambassadörer (det är studerande på programmen som samtidigt har till uppgift att svara på frågor om utbildningen). Eftersom de själva går det aktuella programmet, är de mer insatta än en allmän studievägledare som inte själv läst den utbildningen och inte jobbar direkt med den utbildningen heller.

    • Hej : Hej. Om jag läser kognitionsvetenskap på masternivå, i 5 år. Vad ger det för möjligheter? Kan jag läsa på engelska i Sverige och få jobb utomlands? Dessutom har jag läst att jag kan bli:software engineerhardware engineerapp developerweb developerprogrammer. Men det kan jag också bli om jag läser till civilingenjör. Vilken utbildning borde man läsa för bättre jobbmöjligheter? Det verkar inte finnas matte eller fysik i kognitionsvetenskap, men i civilingenjör.
    • Julia : Du ställer mycket viktiga frågor men som också är mycket svåra att ge svar på. Vad gäller få jobb utomlands, så är det en fråga du får ställa till de arbetsgivare för vilka du vill jobba. I vissa länder behöver du få "arbetstillstånd" (som t.ex Green Card i USA) och utan arbetstillstånd ej får söka jobb i det landet. I de flesta länder får arbetsgivare köpa arbetstillstånd för en anställd men det är dyrt, så det gör de endast om de inte kan hitta rätt kompetens inom landet och är därför tvungna att anställa ngn från utlandet. En annan möjlighet kan finnas att jobba för ett svenskt företag eller en svensk organisation med "placering" utomlands. Det finns även internationella organisationer som kan anställa med tillfälliga eller permanenta "placeringar" i olika länder.
    • Julia : Att tänka på jobbmöjligheterna är viktigt, men mycket svårt att sia om hur arbetsmarknaden kommer att se ut om 5 år. Vem kunde förutspå "corona" eller kriget i Ukraina, bara för att ta ett par exempel på händelser som snabbt kan förändra villkor för så gott som alla människor, oavsett vilket land man bor i eller vilket yrke man vill jobba inom. Det du kan påverka är det du själv gör: vilken utbildning du söker och vad du lär dig även utanför utbildningen, på egen hand. Läs på så mycket du kan om alla de utbildningar som du kan tänka dig vilja söka, kontakta studerande ambassadörer som själva är studerande på de utbildningar, prata med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges och fråga bl.a om möjlighet att bli "studerande för en dag" (sitta med på föreläsningar, alltså genomföra en hel studiedag på en utbildning på högskola/universitet - under "corona" var den möjligheten för det mesta stängd, men nu borde det bli möjligt igen).