Lena

    Hej, Jag gick ut gymnasiet år 2002 med ungefär 9 IG pga mycket frånvaro, nu känner jag att jag vill ta tag i studierna igen och utbilda mig för att få bättre jobbmöjligheter. Men jag är inte säker på inom vad jag vill utbilda mig till, just nu kanske det är bäst att fokusera på att få en fullständig gymnasieexamen. Jag läste natur men har bland annat F i matte C. Hur går jag tillväga för att läsa upp alla dessa betyg? Vad har jag för alternativ? (Vill även tillägga att många av de kurserna inte finns längre i dagens program) Tacksam för svar!

    • Ludmila : Det kan vara smidigare för dig att söka till Allmänna kurser på folkhögskolorna; har du bra förkunskaper, är det inte omöjligt att få Omdöme om Grundläggande behörighet på ett läsår.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lena;

    Ludmilas förslag (se kommentar till din fråga) om folkhögskolornas Allmänna kurser tycker jag är bra. Kika gärna på det. folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu

    ***
    Sedan finns det också en bra utbildningform - yrkeshögskola - www.yhguiden.se - som kan ta in även utan fullständig gymnasiekompetens; så kika gärna på många olika yrkeshögskoleutb., som är Kvalificerade Eftergymnasiala Yrkesutbildningar som pågår ofta i ca 1,5 till 2 år - många ggr på heltid, men finns även halvtids yh-utbildningar och kortare utbildningar och YHutb.på distans.

    ***
    ang. gymnasieexamen
    dina betyg är från 2002, dvs mer än  8 år gamla - och då kan de, som regel, inte tas in i ett Slutbetyg ("åtta-års regeln"). I vissa fall för vissa kurser skulle man kunna få dispens... men nu är det också ont om tid. "Dead-line" för Slutbetyg är 1 juli 2020. Efter det är det endast Gymnasieexamen som gäller.
    Gymnasieexamen ställer högre krav; vill du få ut examen som är högskoleförberedande är det även tredje kurs i svenska och andra kurs i engelska med Godkända betyg som är ett krav. Det krävs också fler betygsatta poäng och godkänt gymnasiearbete.

    ****
    Du får gärna ta dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Om flera undantag beviljas av rektor på komvux + om du kan/vill läsa på heltid under resten av det här läsåret (kanske t o m på mer än heltid) så kanske du kan hinna få ut ditt Slutbetyg innan 1 juli 2020.

    Hälsningar
    D: